موساد: حمله ایران به اتباع اسرائیل در آفریقا را خنثی کردیم

گفته می‌شود که پنج مظنون که همه گذرنامه‌های آفریقایی داشتند، بازداشت شده‌اند

به نظر می‌رسد حمله‌های سایبری تلافی‌جویانه‌ ایران و اسرائیل به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات غیرنظامی یکدیگر بالا گرفته است- Pexels

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل یکشنبه شب گزارش داد که سازمان اطلاعاتی این کشور (موساد) چند حمله علیه گردشگران و بازرگانان اسرائیلی را در سه کشور آفریقایی خنثی کرده است.

بنا بر این گزارش، اتباع اسرائیل از تانزانیا، سنگال و غنا دیدار می‌کردند.

گفته می‌شود که پنج مظنون که همه گذرنامه‌های آفریقایی داشتند، بازداشت شده‌اند.

به نوشته نشریه اسرائیلی اورشلیم پست، ایران در تلاش بوده است که با استفاده از حملات سایبری و نیز هدف قرار دادن اسرائیلی‌ها در خارج از خاک آن کشور، به اسرائیل آسیب برساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد حمله‌های سایبری تلافی‌جویانه‌ ایران و اسرائیل به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات غیرنظامی یکدیگر بالا گرفته است و دو کشور وارد مرحله تازه‌ای از تشدید رقابت شده‌اند.

روز چهارشنبه ۳ نوامبر (۱۲ آبان) اسرائیل در حال ارزیابی خسارت‌های وارده در اثر حمله گروهی هکر موسوم به «سایه سیاه» بود که گمان می‌رفت وابسته به دولت ایران باشد. این هکرها به یک موسسه پزشکی و تارنمای دوست‌یابی اقلیت‌های جنسی و جنسیتی حمله کرده‌اند که به افشای اطلاعات خصوصی حدود ده‌ها هزار اسرائیلی منجر شده‌ است.

این حمله‌ها در پی حمله ۲۶ اکتبر (۴ آبان) به بخشی از شبکه پمپ‌بنزین‌های ایران رخ داد، که تهران اسرائیل را بانی این حمله‌ها خواند.

هارل مناشری، از مقام‌های سازمان امنیت و اطلاعات داخلی اسرائیل موسوم به شین بت، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی کان گفت: «سایه سیاه نامی است که گروهی از هکرهای ایرانی برای انجام اعمال مجرمانه خود تحت پوشش آن فعالیت می‌کنند. ایران از سامانه‌های مجازی برای انجام کارهای راهبردی بهره‌ می‌گیرد تا به بخش‌های مالی و اطلاعاتی اسرائیل آسیب وارد کند.»

در پی از کار افتادن سامانه‌های توزیع بنزین ایران در اثر حمله سایبری هفته گذشته، روز سه‌شنبه ۲ نوامبر (۱۱ آبان) این کشور اعلام کرد توانسته است این سامانه‌ها را احیا کند. بیش از ۴۰۰۰ پمپ‌بنزین در اثر این حمله از شبکه خارج شد که به کمبود بنزین و ایجاد راه‌بندان در برخی نقاط این کشور منجر شد. مقام‌های ایران اسرائیل را عامل این حمله‌ها خواندند. اما علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در توییتی که هفته پیش به زبان عبری منتشر کرد، گفت ایران این حمله را مهار کرده است.

روز شنبه ۳۱ اکتبر (۸ آبان)، غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند‌ غیرعامل ایران، در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور گفت: «هنوز نتوانسته‌ایم تحلیل عملی از وضعیت داشته باشیم اما به گمان من، تحلیل‌های نظری نشان می‌دهد این حمله را «رژیم صهیونیستی»، آمریکایی‌ها و عمالشان ترتیب داده‌اند.»