پرواز زنان بسکتبال ایران در کاپ آسیا، پس از ۴۷ سال غیبت

تیم ملی بسکتبال زنان ایران در اولین بازی خود مقابل لبنان با نتیجه نزدیک ۶۶ - ۶۴ شکست خورد

تیم ملی بسکتبال زنان ایران بعد از ۴۷ سال دوباره در کاپ آسیا بازی کرد و در اولین بازی مقابل لبنان شکست خورد. در پی ۴ دهه محرومیت، حتی در انتخاب رنگ لباس فرم تیم دخالت می‌شود، اما رئیس کمیته ملی المپیک ایران می‌گوید خبری از تبعیض نیست.

تیم ملی بسکتبال زنان ایران در اولین بازی که در رده Bکاپ آسیا برگزار کرد، مقابل لبنان با نتیجه نزدیک ۶۶ - ۶۴ شکست خورد. ایران با لبنان و سوریه هم‌گروه است و گروه دیگر در این مسابقات را اندونزی، اردن و قزاقستان تشکیل می‌دهند. این مسابقات در اردن برگزار می‌شود و تیم قهرمان به رده A کاپ آسیا صعود می‌کند.

ایران با ترکیب معصومه اسماعیل‌زاده، ادنا عیسائیان، دلارام وکیلی، شادی عبدالوند، و آناهیس خداوردیان بازی با لبنان را آغاز کرد. ملی‌پوشان ایران کوارتر اول را با نتیجه ۲۱ - ۲۱ به پایان رساندند. کوارتر دوم با نتیجه ۱۹ - ۱۶ به سود ایران به پایان رسید. نتیجه کوارتر سوم این دیدار ۱۴ - ۱۱ به نفع لبنان شد و در نهایت تیم ملی ایران این دیدار را با نتیجه ۶۶ - ۶۴ واگذار کرد.

ادنا عیسائیان با کارایی ۱۹، دلارام وکیلی با کارایی ۱۸، و معصومه اسماعیل‌زاده با کارایی ۱۲، موثرترین بازیکنان ایران در دیدار مقابل لبنان بودند. ایران روز ۱۷ آبان، ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران، باید مقابل سوریه بازی کند.

زنان بسکتبال ایران پس از انقلاب سال ۵۷ از شرکت در بازی‌های بین‌المللی، از جمله کاپ آسیا، محروم بودند. تیم ملی زنان آخرین‌بار پیش از انقلاب، در سال ۱۹۷۴ به مسابقات قهرمانی آسیا رفت و به مقام چهارم رسید. در آن تیم بازیکنانی مثل زیبا افلاطون، ژنیک شهبازیان، دیانا آوانسیان، سهیلا روحانی، و اُولین آواکیان بازی می‌کردند.

دستور حجاب اجباری هنگام ورزش، تیم ملی بسکتبال زنان را مثل بسیاری از دیگر رشته‌های ورزشی، از رقابت‌های بین‌المللی محروم کرد. در دهه ۹۰ شمسی کوشش‌هایی در فدراسیون بسکتبال ایران شروع شد که بتواند مجوز بازی با پوشش موسوم به «پوشش اسلامی» (با شلوار و پیراهن و کلاه) را از فدراسیون جهانی بسکتبال بگیرد. در سال ۹۳ آن مجوز آزمایشی صادر شد، و تیم ملی در سال ۹۸ با آن پوشش در مسابقات غرب آسیا شرکت کرد.

محرومیت از بازی‌های بین‌المللی، هر رشته ورزشی را از رونق می‌اندازد و پیشرفت را متوقف می‌کند. تیمی که امروز در کاپ آسیا بازی می‌کند، به رغم تمام محرومیت‌ها پا گرفته است و در حال تجربه رقابت‌هایی است که بیش از ۴ دهه بسکتبال زنان ایران از آن محروم بود.

پس از مراسم بدرقه و رونمایی که در تهران برگزار شد، لباس‌های تیم ملی بسکتبال زنان ایران تغییر کرد. لباس یکدستی که تیم می‌خواست در آن سفر بپوشد، رنگ روشن داشت. اما به دستور وزارت ورزش و جوانان، در روز اعزام تیم تغییر کرد و لباسی خاکستری برای تیم تهیه کردند. در وزارت ورزش و جوانان کمیته‌ای فعال است که بر لباس‌های تیم‌های ورزشی زنان نظارت می‌کند و هیچ کار دیگری ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عجیب است که صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران، در مراسمی که برای بدرقه تیم زنان به کاپ آسیا برگزار شد، گفته بود: «ما باور داریم که داخل کشور تبعیضی بین دختران و پسران وجود ندارد و باید با حضور و تکرار حضور در عرصه‌های بین‌المللی ثابت کنیم که در باور، فلسفه انسان‌شناسی، و اخلاقیات‌مان تبعیضی نداریم. بنابراین حضور شما جدای از نتیجه، از این نظر برای‌مان مهم است.»

رئیس کمیته ملی المپیک محرومیت بیش از ۴ دهه زنان ایران از بازی بسکتبال در رقابت‌های بین‌المللی را تبعیض‌آمیز نمی‌داند، در حالی که انتشار عکس‌ها و فیلم‌های کنفرانس خبری و مراسم رونمایی از تیم ملی زنان باعث شد که دستور تغییر لباس فرم تیم صادر شود.

ماجرای لباس زنان ایران در کاروان‌های المپیک و تیم‌های ورزشی همیشه بحث‌برانگیز است. کیفیت پایین لباس‌ها و نوع پوشش و دخالت مسئولان حتی در انتخاب رنگ، مسئله‌ای آزاردهنده برای ورزشکاران است. محرومیت‌ها برای ورزش زنان اما در لباس خلاصه نمی‌شود؛ لباس فقط نشانه‌ای از محرومیت و تبعیض است.

دستمزد پایین ورزشکاران زن، امکانات کمتر، محرومیت‌های طولانی از بازی‌های بین‌المللی، محرومیت از برگزاری اردو و بسیاری موارد دیگر، ورزش زنان را با مشکلات بزرگی مواجه کرده و مانع پیشرفت شده است.

تیم ملی زنان بسکتبال اما با امید و هیجان به کاپ آسیا رفته است تا بتواند به تمام این محرومیت‌ها و تبعیض‌ها غلبه کند. عکس‌هایی از دختران بسکتبال تیم‌های لبنان و سوریه که پوشش اجباری ندارند، با کنایه به مسئولان ایرانی، در روزهای اخیر از سوی کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

فدراسیون بسکتبال ایران مهران آتشی را به عنوان مشاور برای تیم ملی زنان به کار گرفته است، اما حضور مشاور مرد در تیم‌های ورزشی زنان اغلب بدون اعلام رسمی و به صورت پنهانی انجام می‌شود. در تیم ملی فوتبال زنان نیز نصرت ایراندوست، مربی سابق ملوان که پدر مریم ایراندوست (سرمربی تیم ملی زنان) است، نقش مدیر فنی را در تیم ملی زنان دارد. انتقال تجربه به تیم‌های ورزشی زنان کمک می‌کند، اما همین کمک هم در تیم‌های ورزشی زنان، پنهانی انجام می‌شود. این‌ها ممنوعیت‌های نانوشته برای ورزش زنان هستند، از جمله این که نباید از مربیان مرد استفاده کنند.

در تیم ملی بسکتبال زنان ایران تینا عیسائیان، معصومه اسماعیل‌زاده، آناهیس خداوردیان، شیدا شجاعی، نگین رسولی‌پور، فرزانه فروتن‌فر، شادی عبدالوند، کیمیا یزدیان طهرانی، عسل پورحیدری، فائزه شهریاری، دلارام وکیلی، و آیدا گل‌محمدی ۱۲ ملی‌پوش هستند که با مربی‌گری شایسته متشرعی به مسابقات کاپ آسیا رفته‌اند.

بیشتر از ورزش