«راهپیمایی برای ایزا»؛ هزاران معترض قانون ممنوعیت سقط جنین به خیابان‌های ورشو آمدند

مرگ یک زن باردار در لهستان بار دیگر به بحث‌ها در باره ممنوعیت سقط جنین در این کشور دامن زد

به اعتقاد معترضان، اگر سقط جنین ممنوع نبود ایزا هنوز می‌توانست نفس بکشد - Wojtek Radwanski / AFP

همزمان با اولین سالگرد صدور حکم ممنوعیت کامل سقط جنین در لهستان، مرگ یک زن باردار در این کشور، دوباره اعتراض‌هایی را برانگیخته است. 

به گزارش سی‌ان‌ان، لهستان روز شنبه، ششم نوامبر، شاهد اعتراض هزاران زن در خیابان‌های ورشو نسبت به قانون ممنوعیت کامل سقط جنین بود. این تظاهرات اعتراض‌آمیز بعد از مرگ یک زن باردار انجام گرفت. به اعتقاد معترضان، اگر سقط جنین ممنوع نبود، او هنوز می‌توانست نفس بکشد.

معترضان و فعالان حوزه زنان می‌گویند ایزابلا که در هفته بیست و دوم بارداری جانش را از دست داد، اولین زنی است که قربانی این حکم می‌شود، اما احتمالا آخرین نخواهد بود.

به گفته خانواده ایزابلا، این زن باردار پس از آن درگذشت که پزشکان منتظر ماندند تا قلب نوزاد متولدنشده‌اش متوقف شود و این اتفاق منجر به مرگ مادر در اثر شوک عفونی شد.

خانواده او اعلام کردند که معاینه‌های پیشین نقص در شکل‌گیری جنین را نشان داده بوده است.

قانون ممنوعیت کامل سقط جنین، اکتبر سال ۲۰۲۰ در لهستان بحث‌برانگیز شد. در آن زمان، دادگاه عالی این کشور، که یکی از مذهبی‌ترین کشورهای کاتولیک اروپا محسوب می‌شود، حکم داد که ختم بارداری، حتی درصورت نقص جنین، خلاف قانون اساسی است و به این ترتیب، سقط جنین قانونی را ممنوع اعلام کرد. در آن زمان، ده‌ها هزار لهستانی برای اعتراض به این قانون به خیابان‌ها آمدند، اما تغییری در این حکم ایجاد نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش شبکه تلویزیونی «تی وی ان ۲۴»، ایزابلای ۳۰ ساله که بعد از پاره شدن کیسه آب به بیمارستان رفته بود، خطاب به مادرش گفته بود: «وزن نوزاد ۴۸۵ گرم است اما به لطف قانون ممنوعیت سقط جنین، هیچ کاری نمی‌توانند برایم انجام دهند. به من گفته‌اند دراز بکشم و منتظر بمانم که نوزاد بمیرد.»

درنهایت، هنگامی که اسکن نشان داد جنین مرده است، پزشکان تصمیم به انجام سزارین می‌گیرند، اما قلب مادر در مسیر رسیدن به سالن عمل متوقف می‌شود.

بعد از این مرگ، بیمارستان اعلام کرد که دو پزشک را تعلیق کرده اما تاکید کرد که تمام تصمیمات پزشکی با در نظر گرفتن مقررات قانونی و قوانین لهستان اتخاذ شده است. شورای عالی پزشکان این کشور نیز اعلام کرد که قادر به اظهارنظر فوری در این مورد نیست. دولت نیز اعلام کرد که حکم ممنوعیت سقط جنین مقصر مرگ این زن نیست، بلکه مرگ این مادر باردار ناشی از اشتباه پزشکان بوده است. همچنین نمایندگان حزب حاکم این کشور گفتند چنین پرونده‌ای نباید به ابزاری برای کشتن کودکان و گرفتن حق زندگی از کودکان دارای نقص و بیماری تبدیل شود.

این اتفاق و واکنش‌های پس از آن، خشم مردم لهستان به ویژه زنان را به همراه داشت. آنها در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌های اعتراضی به این موضوع واکنش نشان دادند و یک بار دیگر با حضور در خیابان‌ها خواستار تغییر قانون سقط جنین شدند. معترضان معتقدند این تنها یک اشتباه پزشکی نیست، بلکه وجود حکم ممنوعیت کامل سقط جنین باعث شده پزشکان از خاتمه بارداری حتی زمانی که جان مادر در خطر است واهمه داشته باشند. 

در سال ۲۰۱۲، مرگ ساویتا هالاپاپاناوار ۳۱ ساله در ایرلند، موجی از غم و اندوه ملی در این کشور ایجاد کرد. اتفاقی که در ادامه باعث آزاد شدن سقط جنین در ایرلند شد. حالا وکیل خانواده ایزابلا امیدوار است چنین اتفاقی در لهستان تکرار شود و قوانین مربوط به سقط جنین اصلاح شود.

او می‌گوید: «اعتراض‌ها و بحث‌هایی مشابه آنچه در ایرلند برگزار شد در لهستان در جریان است. هم خانواده ایزابلا و هم من شخصا امیدواریم که این پرونده منجر به تغییر قانون سقط جنین در لهستان شود.»

بیشتر از جهان