باغ وحش کابل رونق ۲۰ سال گذشته‌اش را ندارد

بازدیدکنندگان باغ وحش کابل می‌گویند وضعیت حیوانات و پرند‌گان خوب نیست

باغ‌ وحش کابل، یکی از چند تفریحگاه‌ دیدنی افغانستان به شماری می‌رود که تا چند ماه قبل بازدید‌کنندگان زیادی داشت. پس از به‌قدرت رسیدن طالبان، این مکان تفریحی و دیدنی کابل، جنب و جوش ۲۰ سال گذشته‌اش را از دست داده است. تا سه ماه قبل روزانه صدها بازدید‌کننده برای دیدن حیوانات و پرندگان به باغ‌ وحش کابل می‌آمدند، اما در سه ماه اخیر باغ‌ وحش کابل از صبح تا شب بیش از ۱۰ بازدید‌کننده ندارد. شماری از بازدیدکنندگان باغ وحش کابل در این روزها افراد طالبان‌اند  که به‌تازگی از روستاها و شهرهای دورافتاده به کابل آمده‌اند.

باغ‌ وحش کابل پس از به‌قدرت رسیدن طالبان، علاقه‌مندان‌ و تعدادی از حیوان‌ها و پرندگان‌اش را از دست داده است.

شماری از ساکنان کابل که اخیرا از باغ‌ وحش دیدن کرده‌اند در صحبت با ایندیپندنت فارسی می‌گویند باغ‌ وحش کابل نسبت به گذشته جنب‌وجوش‌ی ندارد و شماری از حیوان‌ها و پرندگان که تا چندی قبل بودند، حالا دیده نمی‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجیب صالح، که به‌تازگی از باغ‌ وحش کابل دیدن کرده است، می‌گوید: «من در گذشته چندین بار به باغ ‌وحش آمده بودم، تعدادی از کبوتر‌ها، قناری‌های رنگارنگ و حیوان‌های دیگر در باغ وحش نیستند. فکر می‌کنم پس از سقوط کابل افرادی این حیوانات و پرندگان را با خود برده‌اند و یا اینکه در نبود مسئولان، این پرندگان و حیوانات فرار کرده‌اند.» او می‌گوید: «من حدود ۱۰ نفراز افراد طالبان را دیدم که بلیت بازدید از باغ وحش خریداری کردند. فکر می‌کنم تا چند ماه آینده، باغ ‌وحش خالی از حیوانات و پرندگان خواهد شد.»

جمشید که از بیکاری و دل‌تنگی به باغ‌ وحش رفته است نیز می‌گوید: «مانند گذشته زنان، دختران و کودکان به تماشای باغ وحش نمی‌آیند. حیوانات و پرندگان که در باغ‌وحش هستند نیز پژمرده شده‌اند گویا چندین روز است که آب و غذا نخورده‌اند.»

ابرار که یک خبرنگار است، پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان کارش را از دست داده و خانه‌نشین شده است. ابرار نیز به‌تازگی از باغ وحش دیدن کرده است؛ او در مورد وضعیت باغ‌ وحش و حضور بازدید‌کنندگان به ایندیپندنت فارسی گفت‌: «به باغ وحش رفتم تا حیوانات، پرندگان و ماهی‌ها را ببینم، اما از رفتن پشیمان شدم؛  فضای باغ وحش خالی است و حیوانات و پرندگان خسته و گرسنه به‌ندرت دیده می‌شوند و یا در پناهگاه‌هایشان خوابیده‌اند.»

باغ‌وحش کابل در ۲۰ سال گذشته با داشتن حیوانات و پرندگان مختلف روزانه صدها بازدید کننده داشت.