مدارس دخترانه در شهر هرات باز شد

مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم از آغاز سقوط دولت افغانستان تا روز شنبه بسته بودند

حدود ۲۷ دبیرستان دخترانه از روز شنبه کار خود را به‌صورت عادی از سر گرفته‌اند - Hoshang Hashimi / AFP

پس از حدود سه ماه بسته بودن مدارس دخترانه در هرات، روز شنبه مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم به روی دانش آموزان دختر باز شد.

مقام‌های محلی طالبان در هرات می‌گویند، بر اساس دستور شفاهی رهبری طالبان، آن‌ها مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم را بازکرده‌اند.

گفته می‌شود حدود ۲۷ دبیرستان دخترانه از دیروز شنبه درس‌های خود را به‌صورت عادی از سر گرفته‌اند.

بی‌بی‌سی به‌نقل از مقام‌های محلی در شهر هرات نوشته است، «امارت اسلامی» با بازگشایی مدارس دخترانه در هرات هیچ مشکلی ندارد، اما مسئولیت تامین امنیت این مدارس را به عهده نمی‌گیرد. مردم هرات اما با استقبال از باز شدن مدارس دخترانه گفته‌اند، درصورتی‌که طالبان اجازه بدهد آن‌ها حاضرند تا امنیت مدارس و دختران خود را تامین کنند.

پس از سقوط دولت پیشین افغانستان، همه مدارس برای یک دوره کوتاه بسته شد. طالبان در اواسط سپتامبر دستور بازگشایی مدارس پسرانه و مدارس دخترانه ابتدایی تا کلاس ششم را داد، اما به گفته طالبان برای باز شدن مدارس بالاتر از کلاس ششم نیاز به راهکار مشخصی بود. طالبان گفته‌ است، تا زمانی‌که سازوکار مشخصی برای رفتن دختران بالاتر از کلاس ششم به مدارس ایجاد نشود، آن‌ها نمی‌توانند اجازه مدرسه رفتن دختران را بدهند.

بااین‌حال، تعدادی از استان‌های افغانستان در طول سه ماه گذشته مدارس دخترانه را با اجازه مسئولان محلی طالبان باز کردند. سمنگان، ارزگان، بلخ و جوزجان، ازجمله پنج استانی بودند که پیش از این مدارس دخترانه را باز کرده بودند و حالا هرات نیز به این جمع پیوسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باز شدن مدارس در هرات، شور و هیجان زیادی را در میان خانواده‌ها ایجاد کرده است. یکی از کاربران فیس‌بوک نوشته است، خواهرم از هیجان بازگشت به مدرسه، درحالی‌که زمان مدرسه‌اش بعدازظهر است از ساعت هفت صبح با لباس فرم مدرسه در خانه نشسته است.

کاربر دیگری نوشته است: «پس از سه ماه، نخستین خبر مثبتی که در افغانستان شنیدم باز شدن مدارس دخترانه در هرات بود. با این‌حال هنوز نگرانی‌هایی در مورد باز شدن مدارس وجود دارد. تعدادی از شهروندان هرات در صفحه‌های اجتماعی از نگرانی‌ خود در مورد چگونگی تداوم باز بودن مدارس دخترانه نوشته‌اند. یک کاربر فیس‌بوک نوشته است، درحالی‌که به معلمان حقوق پرداخت نمی‌شود، باز شدن مدارس دخترانه چه سودی خواهد داشت؛ اگر حقوق پرداخت نشود، چند روز بعد مدارس دوباره بسته می‌شوند.»

با وجود این، مهم‌ترین دغدغه مردم هرات، تامین امنیت مدارس دخترانه است، به‌خصوص مدارسی که در بخش شیعه‌نشین هرات هستند.

هر چند طالبان ادعا می‌کنند که امنیت سراسری وجود دارد، اما انفجارها، حملات انتحاری، ترور و اختلاف‌ها نشان می‌دهد که هنوز این کشور با امنیت کامل فاصله زیادی دارد. گسترش فعالیت‌های تروریستی داعش، به‌خصوص هدف قرار دادن اهل تشیع در افغانستان، بار دیگر این نگرانی را به وجود آورده است که در این کشور جنگ‌زده هنوزثبات وجود ندارد. داعش قبل از این بارها به مدارس دخترانه حمله کرده و دانش‌آموزان را هدف قرار داده است. به همین دلیل تامین امنیت مدارس، مهم‌ترین دغدغه مردم هرات است.

بااین‌حال، با توجه به تجربه‌های گذشته در سهم‌گیری مردم در تامین امنیت‌شان، اگر طالبان مجوز لازم را بدهند، مردم می‌توانند امنیت مدارس دخترانه را در هرات را تامین کنند.