اعزام هیئتی به بامیان برای بررسی درگیری میان دو فرمانده طالبان

دو فرمانده طالبان روز پنج‌شنبه ۱۳ آبان در مرکز شهر بامیان باهم درگیر شدند

مولوی مهدی مجاهد، تنها فرمانده نظامی طالبان از قوم هزاره- Screengrab/Youtube

افراد تحت امر مولوی مهدی، رئیس استخبارات و مولوی مقبل، فرمانده قطعه خاص گروه طالبان در استان بامیان، روز پنج‌شنبه ۱۳ آبان در مرکز شهر بامیان باهم درگیر شدند. رسانه‌های محلی گزارش دادند که در این درگیری سه تن از افراد مولوی مهدی، زخمی شده‌اند.

مولوی مهدی مجاهد، رئیس اداره استخبارات طالبان در استان بامیان،  با نشر اعلامیه‌ای گفت: از یک‌ سوء‌قصد جان سالم به‌در برده است. مولوی مهدی مجاهد، افراد مولوی مقبل وقاص را افراد «قانون‌شکن، استفاده‌جو و سرکش» توصیف کرد و از رهبران طالبان خواست به این موضوع رسیدگی کنند.

این درگیری در منطقه پامیر بازار شهر بامیان رخ داده است و چند ساعت مغازه‌های محل درگیری مسدود شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بااین‌حال، مولوی سیف‌الرحمان محمدی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بامیان، به رادیو نسیم از رسانه‌های محلی در بامیان گفته است: یک هیئت بلندپایه از کابل به بامیان رفته است تا در مورد جزئیات درگیری میان مولوی مهدی و مولوی مقبل تحقیق کند.

محمدی گفته است که درگیری میان دو فرمانده ارشد طالبان برای تصاحب یک خودرو اتفاق افتاده و با پادرمیانی بقیه فرماندهان طالب حل شده است.

مولوی مهدی مجاهد تنها فرمانده نظامی طالبان از قوم هزاره است. مهدی مجاهد از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ به جرم قتل در زندان بگرام در حبس بوده است و پس از آزادی از زندان با حزب وحدت اسلامی به رهبری حاجی محمد محقق در بلخاب همکاری داشت. مهدی مجاهد پس از درگیری با فرماندهان محلی در بلخاب، بار دیگر تحت تعقیب نیروهای دولتی افغانستان قرار گرفت و به طالبان ملحق شد. طالبان نیز با استفاده از مهدی مجاهد، نفوذشان را در مناطق هزاره‌‎نشین و برخی از روستاهای شمال افغانستان گسترش دادند.

بااین‌حال، این نخستین درگیری نظامی مهدی مجاهد با یک فرمانده پرقدرت طالبان در بامیان است. تاکنون مشخص نشده است که هیئت اعزامی طالبان به بامیان برای بررسی این رویداد، کدام‌یک از طرف‌های درگیری را عامل این تنش معرفی کرده است.