اثربخشی ۹۰ درصدی قرص ضدکرونای فایزر

روز پنجشنبه نیز بریتانیا مجوز استفاده از قرص ضدکرونای شرکت مرک را تایید کرد

KENZO TRIBOUILLARD / AFP

شرکت داروسازی آمریکایی فایزر روز جمعه اعلام کرد که قرص آزمایشی ضدویروس کووید-۱۹ این شرکت نرخ بستری در بیمارستان و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در میان افراد بزرگسال با خطر آسیب‌پذیری بالا را نزدیک به ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این شرکت همچنین گفته است با توجه به نتایج اولیه خوب، از اداره غذا و داروی ایالات متحده و همچنین نهادهای ذیربط بین‌المللی درخواست خواهد کرد مجوز استفاده از این دارو را در سریع‌ترین زمان ممکن صادر کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فایزر این دارو را روی ۷۷۵ داوطلب آزمایش کرده و دریافته است که این دارو در میان بیمارانی که در فاصله کوتاهی از نمایان شدن عوارض کووید-۱۹ آن را استفاده کرده‌اند، در یک ماه، حدود ۸۹ درصد از مجموع نرخ بستری و مرگ کاسته است. کمتر از یک درصد بیماران همچنان به بستری شدن نیاز داشته‌اند.

مدیر ارشد اجرایی فایزر روز جمعه گفت این شرکت در حال گفت‌وگو با ۹۰ کشور جهان برای انعقاد قرارداد فروش قرص‌های ضدکووید-۱۹ است.

به گزارش رویترز، آلبرت بورلا همچنین گفت انتظار می‌رود که قیمت این داروی جدید فایزر در حدود قیمت داروی شرکت رقیب خود، مرک، باشد.

بهای قرص‌های ساخت شرکت مرک حدود ۷۰۰ دلار آمریکا برای یک دوره درمانی پنج روزه است.

در حال حاضر تمامی داروهای مورداستفاده در ایالات متحده با سرنگ یا سرم به بیماران داده می‌شوند. داروی شرکت «مرک»، رقیب فایزر، به شکل قرص تهیه شده و پس از مشاهده نتایج مناسب، در اداره غذا و داروی آمریکا در حال بررسی است.

روز پنجشنبه، بریتانیا مجوز استفاده از قرص ضدکرونای شرکت مرک را تایید کرد و نخستین کشوری شد که برای درمان بیماران کووید-۱۹ که عوارض خفیف تا متوسط این بیماری را دارند، از این دارو استفاده می‌کند.

پس از آنکه فایزر برای دریافت مجوز اقدام کند، اداره غذا و دارو آن را بررسی و ظرف چند هفته یا چند ماه، نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد. در صورت تایید نهایی  نهادهای مربوطه، این دارو با نام تجاری «پکسلووید» به بازار عرضه خواهد شد.

پژوهشگران در سراسر جهان برای ساخت قرص ضدکووید-۱۹ که مبتلایان بتوانند در خانه مصرف کنند و از بار سنگین کنونی بر بیمارستان‌ها بکاهد، سخت در تلاش‌اند و به این منظور، رقابت سختی میان شرکت‌های داروسازی آغاز شده است.