کرونا باعث افزایش افسردگی و اضطراب در پزشکان شده است

پزشکان کمتر از ۶۰ سال در سه کشور اروپایی بیشتر دچار عوارض اضطراب و افسردگی روانی بوده‌اند

«پژوهش ما نمایان‌گر وجود اضطراب و افسردگی روانی در میان پزشکان هم در ‌موج نخست و هم در دومین موج همه‌گیری است»- Michal Cizek / AFP

یک پژوهش جدید حاکی از آن است که بحران کووید-۱۹ موجب بروز عوارض عمده مانند اضطراب و افسردگی روانی در میان پزشکان بریتانیایی، ایتالیایی و اسپانیایی شده است.

تحقیق روی واکنش و نظر‌خواهی از پنج هزار پزشک در این سه کشور نشان می‌دهد که به‌احتمال قوی پزشکان ایتالیایی از بحران سال گذشته بیشتر لطمه دیده‌اند. 

این پژوهش که توسط کارشناسان پزشکی داوری و در نشریه «پلوُس وان» منتشر شده، سلامت روان‌پزشکان مستقر در کاتالونیا (اسپانیا)، ایتالیا و بریتانیا را در ماه‌های ژوئن، نوامبر و دسامبر سال ۲۰۲۰ مورد ارزیابی قرار داده است.

این پژوهش نتیجه‌گیری کرده است که از هر چهار پزشک در ایتالیا یک پزشک در ماه‌های ژوئن و دسامبر سال ۲۰۲۰ دچار اضطراب، و در همان دوره زمانی، از هر پنج پزشک یک تن گرفتار افسردگی روانی شده است.

در کاتالونیا، حدود ۱۶ درصد پزشکان دچار اضطراب و ۱۷ درصد گرفتار افسردگی روانی شده‌‌اند. در بریتانیا ۱۲ درصد پزشکان دچار علائم اضطراب و ۱۴ درصد افسردگی روانی داشته‌اند.

این پژوهش یکی از نخستین ارزیابی‌های سلامت روان در میان کادر پزشکی و پزشکان در کشورهای مختلف در طول همه‌گیری کووید-۱۹ است.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تمام این کشورها، پزشکان زن بیشتر دچار اضطراب و افسردگی روانی شده‌‌اند. در ایتالیا ابتلای پزشکان زن به عوارض اضطراب روانی ۶۰ درصد و در بریتانیا ۵۴ درصد بیشتر از پزشکان مرد بوده است.

در‌عین حال در هر سه کشور پزشکان کمتر از ۶۰ سال بیشتر دچار عوارض اضطراب و افسردگی روانی بوده‌اند. این پژوهش نشان می دهد که  درک پزشک از شرایط ایمنی در محیط کار و سلامت روان او نیز به یکدیگر مرتبط بوده‌ است. یعنی اعضای کادر پزشکی در سه کشور یادشده که احساس می‌کرده‌اند در محل کار در معرض ویروس و آسیب‌پذیری بیشتر قرار دارند، بیشتر دچار اضطراب و نارسایی‌های روانی بوده‌اند. عوارض روانی پزشکانی که در هفته بیش از ۴۰ ساعت کارکرده‌اند هم حادتر از سایرین بوده است.

پروفسور کینتانا دوُمِک، استاد اقتصاد در دانشکده بازرگانی دانشگاه «اِگزِتِر» (بریتانیا) که این پژوهش را انجام داده می‌گوید: «همه‌گیری کووید-۱۹ به‌عنوان یک رویداد از نظر روانی لطمه زننده رده‌بندی شده است که در جریان آن کادر پزشکی آماج بیشترین و طولانی‌ترین پیامدهای این بیماری بوده است.

«پژوهش ما نمایان‌گر وجود اضطراب و افسردگی روانی در میان پزشکان هم در ‌موج نخست و هم در دومین موج همه‌گیری است. الگویی مشابه در میان این کشورها، حاکی از احتمال وجود شرایطی مشابه در دیگر نقاط اروپا است.

«نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که حمایت بنیادین از کادر پزشکی و به‌ویژه پزشکان، در حفظ سلامت روان آن‌ها در همه‌گیری جاری و پاندمی‌های آینده مهم است.»

© The Independent