محسن رضایی: نفت را به‌صورت قاچاق می‌فروشیم

زیرزمینی شدن اقتصاد و فروش نفت قاچاق باعث رشد و گسترش فساد در کشور شده است

انتقاد محسن رضایی از خروج آمریکا از برجام - عکس از آفتاب

محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی با  اشاره به اینکه آمریکا در سه سال گذشته جمهوری اسلامی را در محاصره اقتصادی قرار داده است، گفت: «نفت خود را به‌صورت قاچاق به فروش می‌رسانیم و درآمد دلاری خود را باید مخفیانه وارد کشور کنیم تا قیمت دلار حفظ شود.»

به گزارش آفتاب نیوز، محسن رضایی با انتقاد از خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: «ابتدا گفتند ایران می‌خواهد بمب اتم بسازد؛ دولت ما در مذاکرات برجام نشست و هرچه آنها می‌خواستند داد. در نهایت تفاهم‌نامه امضا شد، اما دولت بعد آمریکا آن را زیر پا گذاشت و ما را در محاصره اقتصادی قرار داد.»

بسیاری از ناظران معتقدند که زیرزمینی شدن اقتصاد و فروش نفت قاچاق باعث رشد و گسترش بیش از پیش فساد در کشور شده است.

در همین راستا، عباس آخوندی، وزیر اسبق راه و شهرسازی با اشاره به غیررسمی شدن اقتصاد ایران در پی تحریم‌ها، از وجود «شبکه فساد فراملی» و چندلایه خبر داد و گفت: «در نتیجه این فرایند یک شبکه فساد فراملی تشکیل شده که منافع آن‌ها ادامه این وضع ایران است. برآوردهای من نشان می‌دهد بازار غیررسمی که حول تجارت خارجی ایران وجود دارد، سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار است که بیش از ۱۵ سال به طول انجامیده است و هیچ نشانی هم وجود ندارد که دارد تمام می‌شود. این کار فقط در یک صورت قابل‌حل است آن هم این که آگاهی اجتماعی نسبت به شبکه فسادی که ۱۰-۱۵ سال است ایجاد شده وجود داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی دیگر، رضایی به ماجرای اخیر مصادره یک نفتکش در دریای عمان پرداخت و مدعی شد: «آمریکا قصد داشت نفتکش ما را بدزدد که بچه‌های ما در سپاه با هوشمندی جلو این اتفاق را گرفتند و با عملیات به‌موقع توانستند این اقدام را ناکام بگذارند. چندین ساعت ناوهای مدرن آمریکا و قایق‌های ما مانور دادند و حتی ناوهای آنها استانداردهای نظامی را زیر پا گذاشتند تا قایق‌های سپاهی و بسیجی را کنار بزنند، اما برادران ما ثابت کردند دوران بزن در رو تمام شده است.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایرانی طی روزهای اخیر سخنان ضد و نقیضی در مورد نفتکش فوق اظهار کرده‌اند. از سوی دیگر، مقامات آمریکایی نیز داستان ادعایی مسئولان جمهوری اسلامی را از اساس تکذیب کرده‌اند.

صبح روز چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ (۳ نوامبر ۲۰۲۱) رسانه‌های داخلی ایران خبر دادند که نیروی دریایی سپاه نفت‌کشی را که بنا به گفته آن‌ها نفت سرقت‌شده ایران را به دستور آمریکا حمل می‌کرد توقیف کرده‌اند. پس از آن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از توقیف یک نفت‌کش متعلق به عربستان سعودی و حامل نفت توقیفی ایران در دریای عمان و از انتقال این نفت‌کش به بندرعباس در سوم آبان ماه ۱۴۰۰ (۲۵ اکتبر ۲۰۲۱) خبر داد.

پس از آنکه سپاه پاسداران مدعی شد مانع دزدی دریایی آمریکا شده است، آمریکا این گزارش‌ها را ساختگی و غیرواقعی خواند و اعلام کرد که نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش با پرچم ویتنام را در روز دوم آبان در دریای عمان متوقف و آن را به آب‌های ساحلی خود هدایت کرده است. ویتنام نیز توقیف یک نفتکش این کشور و خدمه‌های آن از سوی ایران را تایید کرده است.