چرا برخی زنان شب‌ها با لباس کم هم سردشان نمی‌شود؟

وقتی زنان خیلی به ظاهرشان اهمیت می‌دهند، منابع شناختی که با آن حالات درونی‌شان را برآورد کنند کاهش می‌یابد

زنانی که «پرتب‌وتاب» به نظر می‌رسند یا بیشتر بر «خودشیئ‌نمایی» تمرکز دارند سردشان نمی‌شود- Oli SCARFF / AFP

ممکن است هوای سرد در راه باشد اما این دلیل نمی‌شود که در ماه‌های آینده لباس‌های بیرون فرق کند و این سوال را در ذهن خیلی‌ها ایجاد می‌کند که آیا کسانی که کلوپ می‌روند و لباس کم می‌پوشند سردشان می‌شود یا نه.

با اینکه اغلب به نظر می‌رسد خوش‌گذران‌های آخرِ شب که قسمت زیادی از بدنشان را بیرون انداخته‌اند باید تاثیرات دمای پایین هوا را احساس کنند اما نتایج تحقیق جدیدی می‌گوید که چنین نیست.

بر اساس گزارشی که در ژورنال روانشناسی اجتماعی بریتانیا چاپ شد و روکسین فلیگ، یکی از نویسندگان این تحقیق آن را در تیک‌تاک گذاشت، زنانی که «پرتب‌وتاب» به نظر می‌رسند یا بیشتر بر «خودشیئ‌نمایی» تمرکز دارند سردشان نمی‌شود.

این تحقیق با عنوان: «وقتی پر تب‌وتاب به نظر می‌رسید سردتان نمی‌شود: تحقیقات نشان می‌دهد که خودشیئ‌نمایی جایگزین احساس سرما می‌شود.» و با توضیح فلیگ در پُست تازه‌ای در تیک‌تاک گذاشته شد. این تحقیق تا حدودی بر اساس ادعای کاردی بی در سال ۲۰۱۴ است که می‌گفت «یک تکه چوب هیچ‌وقت سردش نمی‌شود» و نویسنده تحقیق توضیح می‌دهد که او و همکارانش «می‌خواستند این مورد را به‌طور علمی آزمایش کنند».

فلیگ ادامه می‌دهد: «و به‌ این‌ ترتیب ما این کار را کردیم و دیدیم درست است.»

فلیگ، دانشجوی فارغ‌التحصیل روانشناسی اجتماعی دانشگاه ساوث فلوریدا با هویت @naia_papaia در تیک‌تاک می‌گوید، محقق‌ها برای شروع، حرف‌های خواننده رپ را به اینکه او «خیلی حواس‌‌اش به ظاهرش و این‌که در هوای سرد چه پوشیده است» تعبیر می‌کردند.

سپس نویسنده این تحقیق توضیح می‌دهد که فرضیه شیئ‌نمایی ادعا می‌کند که وقتی زنان «خیلی به ظاهرشان اهمیت می‌دهند، منابع شناختی که با آن حالات درونی‌شان را برآورد کنند کاهش می‌یابد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«به‌ این‌ ترتیب وقتی زنان در وضعیت خودشیئ‌نمایی قرار می‌گیرند کمتر متوجه گرسنگی و ضربان قلب‌شان می‌شوند.»

فلیگ چنین ادامه می‌دهد که «آن‌ها صرفا نمی‌توانند حالات درونی‌شان را تشخیص دهند.»

محقق‌ها در این تحقیق نشان دادند که «استانداردهای لباس زنان، زیبایی را در اولویت نسبت به‌راحتی قرار داده است» و «زنان نه‌ تنها به این مدهای آزاردهنده اعتراضی نمی‌کنند، بلکه از طرفداران پر شر و شور این مدها هستند.»

«نمونه بارز قربانی کردن راحتی برای مد در شهرهای سراسر دنیا دیده می‌شود که حتی در شب‌های زمستان خیلی از زنان وقتی برای خوش‌گذرانی شبانه بیرون می‌روند به‌جای پوشاندن، بیشتر بدن‌شان را بیرون می‌اندازند.» مقدمه تحقیق چنین ادامه می‌یابد که محقق‌ها «دخترهای جوردی» را مثال می‌زنند که اغلب شب‌ها حتی شب‌های سرد با حداقل لباس بیرون می‌روند.

بر اساس این پدیده محقق‌ها در چکیده این تحقیق این فرضیه را مطرح می‌کنند که می‌شود از وضعیت خودشیئ‌ نمایی زنان برای توضیح «پدیده‌ لباس کم پوشیدن زنان و احساس سرما نکردن آن‌ها» استفاده کرد.

محقق‌ها برای آزمایش این فرضیه، در شب‌های سرد وقتی دمای هوا ۴۰ تا ۵۰ درجه فارنهایت (تقریبا ۴ تا ۵ درجه سانتی‌گراد) بود زنانی را که بیرون کلوپ‌ها می‌ایستادند به‌دقت تحت نظر گرفتند و از آن‌ها خواستند تا ببینند چقدر حواس‌شان به ظاهرشان است و چقدر احساس سرما می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین از زنان می‌پرسیدند چقدر مشروب خورده‌اند.

سپس عکس‌هایی بدون هویت از لباس‌های زنان می‌گرفتند و بعد آن‌ها را بر اساس مقداری که بدن را نشان می‌داد کدگذاری می‌کردند.

سرانجام به این نتیجه رسیدند که فرضیه‌شان درست از آب درآمده است و در خلاصه تحقیق نوشتند: «فرضیه‌مان تایید شد: در زنانی که کمتر خودشیئ‌نمایی داشتند، رابطه میان بیرون انداختن بدن و درک سرما مثبت و شهودی بود اما زنانی که بیشتر به ظاهرشان توجه می‌کردند وقتی لباس کمتری می‌پوشیدند احساس سرمای بیشتری نمی‌کردند.»

فلیگ در تیک‌تاک افزود که این تحقیق به این نتیجه رسیده است که «تقریبا هیچ رابطه‌ای» بین لخت بودن بدن و حس کردن سرما در زنان وجود ندارد.

او افزود: «می‌شود چنین نتیجه گرفت که آن‌ها آن‌قدر که به ظاهرشان فکر می‌کنند به احساس درونی‌شان توجه ندارند.» او در قسمت نظرات هم توضیح داد که «هیچ اشکالی ندارد که کسی پر تب‌وتاب باشد» و با اینکه خوشش نمی‌آید زنان را «تکه چوب» بنامد اما این «مقدمه خوبی برای این تحقیق» است.

این تحقیق همچنین مشخص می‌کند «زنان بیشتر از مردان خود‌شیئ‌نمایی می‌کنند» و اظهار داشتند که این «اولین کشف علمی برای توضیح این پدیده است که چرا برای بیشتر زنان در فرهنگی که فرد از نظر جنسی خود را شیء می‌بیند پر تب‌وتاب به نظر رسیدن به معنی سرما را احساس نکردن است.»

ایندیپندنت برای توضیح بیشتر با فلیگ تماس گرفته است.




 

© The Independent

بیشتر از زندگی