افزایش ۶۰۰ میلیون یورویی کمک‌‌های آلمان به مردم افغانستان

آلمان می‌گوید بدون مداخله طالبان این کمک‌ها را به مردم افغانستان می‌رساند

سازمان‌های جهانی کمک‌رسان نگرانند که طالبان از این کمک‌ها به نفع خود استفاده کنند-Javed TANVEER / AFP

دولت آلمان یک بسته دیگر کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان به ارزش ۶۰۰ میلیون یورو ( ۶۹۳ میلیون دلار) را اعلام کرد.

وزارت خارجه آلمان در صفحه توییتر خود نوشت که با توجه به بحران فعلی افغانستان ، دولت آلمان یک بسته اضافه بر کمک‌های سابق را که ارزش آن ۶۰۰ میلیون یورو است به سازمان‌‌ها و نهاد‌هایی که در حال حاضر برای افغانستان کمک می‌رسانند، تعهد کرده است. از این میان ۳۵۰ میلیون یورو را وزارت خارجه آلمان کمک خواهد کرد و بقیه آن را وزارت توسعه و همکاری دولت فدرال آلمان تامین می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه آلمان گفتکه کمک‌های تعهد شده از طریق نهاد‌های همکار در افغانستان یعنی سازمان جهانی غذا و بخش پناهندگی سازمان ملل متحد (UNHCR)  به نیازمندان در این کشور توزیع خواهد شد. وزارت خارجه آلمان تاکید کرد که این کمک‌ها به نفع طالبان نخواهد بود و دولت آلمان مطمئن است که طالبان نمی‌توانند از این کمک‌ها استفاده کنند‌.

پیش از این نیز دولت آلمان در ماه سپتامبر ، ۲۵۰ میلیون یورو را برای کمک اضطراری به افغان در این کشور بحران‌زده در نظر گرفته بود. دولت آلمان انتظار دارد که این کمک‌ها ، افغا‌های نیازمند را که از سوی سازمان جهانی غذا و صلیب سرخ جهانی شناسایی شده‌اند ، مورد حمایت و کمک قرار دهد.

سقوط جمهوریت و سلطه طالبان بر افغانستان باعث گسترش فقر و نابسامانی مردم افغانستان شده است. توقف کامل همه کمک‌های جهانی به افغانستان و مسدود شدن ذخایر ارزی این کشور در آمریکا و از سوی دیگر بسته اکثر بنادر تجارتی کشور‌های همسایه به روی افغانستان‌، باعث گسترش فقر شد. رژیم طالبان نیز که با خزانه خالی در بانک‌های افغانستان مواجه شده است، توان پرداخت حقوق کارمندان دولت را ندارد. در همین حال سازمان‌های بین‌المللی کمک‌رسان از احتمال وقوع فاجعه انسانی در افغانستان در صورت ادامه قطع کمک‌ها هشدار دادند. نشست گروه ۲۰ (G20) در سپتامبر باعث شد تا جهان کمک فوری به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار را برای بهتر شدن وضعیت مردم در نظر بگیرد.

اما سازمان‌های جهانی کمک‌رسان نگرانند که طالبان از این کمک‌ها به نفع خود استفاده کنند. پیش از این گزارش‌های به نشر رسید که نشان می‌داد، طالبان بیشتر کمک‌ها را به مناطق و افرادی جهت می‌دهند که با این گروه نزدیکی و رابطه بهتر داشته‌اند‌.

بیشتر از جهان