مکمل روی به درمان سرما‌خوردگی و آنفلوآنزا کمک می‌کند

روی جایگزین طبیعی مناسبی برای مدیریت بیماری‌های تنفسی در خانه است

تقریبا یک‌پنجم (۱۹ درصد) بزرگ‌سالان در صورت عدم مصرف روی احتمالا هفت روز پس از شروع بیماری همچنان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را خواهند داشت- Pexels

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد مصرف قرص‌های مکمل‌ روی (زینک) می‌تواند به از بین بردن علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.

این تحقیق که در نشریه بی‌ام‌جی اوپن، متعلق به بریتیش مدیکال ژورنال، منتشر شده است؛ بیان کرد که روی می‌تواند به مبارزه با علائم رایج عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند گرفتگی سینوس، سرفه و گلودرد کمک کند و هم‌چنین مدت‌زمان این بیماری‌ها را کاهش دهد.

در این مطالعه مشخص شد: «در جمعیت‌های بزرگ‌سالی که احتمال کمبود روی وجود ندارد، شواهدی وجود دارد که روی ممکن است از علائم عفونت‌های دستگاه تنفسی جلوگیری کند و مدت‌زمان آن‌ها را کوتاه کند».

این مقاله افزود: «زمانی که روی برای درمان استفاده شد، مشخص شد که طول مدت و شدت علائم را در روز سوم (اما نه شدت عمومی علائم روزانه) کاهش می‌دهد.»

این بررسی که محققان دانشگاه وسترن سیدنی آن‌را انجام داده‌اند، ۲۸ آزمایش بالینی را با شرکت ۵۴۴۶ بزرگ‌سال بررسی کرد و دریافت که مصرف روی به‌عنوان مکمل خوراکی یا اسپری‌بینی می‌تواند به افراد مبتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی کمک کند.

در این مقاله گفته شده است که به‌طور متوسط، در افرادی که مکمل‌های روی مصرف کردند، علائم عفونت‌های دستگاه تنفسی دو روز زودتر از افرادی که دارونما مصرف کرده‌ بودند، از بین رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش افزود که تقریبا یک‌پنجم (۱۹ درصد) بزرگ‌سالان در صورت عدم مصرف روی احتمالا هفت روز پس از شروع بیماری همچنان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را خواهند داشت.

محقق‌ها گفتند که روی «یک جایگزین طبیعی مناسب» برای مدیریت بیماری‌های تنفسی در خانه است، هم‌چنین افزود که دوره‌‌های  مصرف‌شده در مطالعات «نامشخص» بوده است.

محقق‌ها گفتند: «مزایای محدود، اثربخشی محدود به گونه خاص ویروس، مقاومت دارویی و خطرات بالقوه سایر داروهای قابل تهیه با نسخه پزشک و بدون نسخه پزشک، روی را به جایگزین «طبیعی» مناسبی بدل می‌کند.»

آن‌ها افزودند که روی «گزینه‌ای را برای مدیریت بیماری برای آن دسته از پزشکان فراهم می‌کند که از بهبودی سریع‌تر بیماران‌شان ناکام مانده‌اند و ممکن است به دنبال تجویز غیر‌ضروری آنتی‌بیوتیک باشند.»

این مقاله مطالعاتی را بررسی کرد که در ۱۷ پایگاه داده تحقیقاتی انگلیسی و چینی تا اوت ۲۰۲۰ منتشر شده بود و اشاره کرد که هیچ‌یک از آزمایش‌ها استفاده از روی در پیشگیری از کرونا را بررسی نکرده است.

به گفته سازمان ملی بهداشت [بریتانیا]، روی در ساخت سلول‌ها و آنزیم‌های جدید، بهبود زخم و پردازش قند و نشاسته، چربی و پروتئین موجود در غذا به بدن کمک می‌کند.

این سازمان توصیه می‌کند که مردان ۱۹ تا ۶۴ ساله ۹٫۵ میلی‌گرم و زنان ۷ میلی‌گرم روی در روز مصرف کنند. می‌توان تمام روی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی روزانه دریافت کرد. غذاهای سرشار از روی عبارت‌اند از گوشت، صدف، محصولات لبنی مانند پنیر، نان و برخی از محصولات گندم.

سازمان ملی بهداشت [بریتانیا] هشدار می‌دهد که مصرف بیش از حد روی «میزان مسی که بدن می‌تواند جذب کند را کاهش می‌دهد. این می‌تواند منجر به کم‌خونی و ضعیف شدن استخوان‌ها شود.»

وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی [بریتانیا] افزود: «می‌توانید تمام روی مورد نیاز خود را با خوردن یک رژیم غذایی متنوع و متعادل دریافت کنید. اگر از مکمل‌های روی استفاده می‌کنید، بیش از حد مصرف نکنید، زیرا ممکن است مضر باشند.»

بیش از ۲۵ میلی‌گرم مکمل روی در روز مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک توصیه کرده باشد.

© The Independent