رئیس کمیسیون بهداشت: با افزایش درخواست مهاجرت پزشکان به خارج از کشور مواجهیم

آمارهای سازمان نظام پزشکی از مهاجرت پزشکان، فقط شامل کسانی است که برای دریافت رضایت‌نامه کاری به سازمان نظام پزشکی مراجعه می‌کنند

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی - عکس از انتخاب

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، با ابراز نگرانی از کاهش تعداد نیروهای کادر تخصصی درمان نوشت: «متاسفانه با افزایش درخواست مهاجرت پزشکان به خارج از کشور مواجهیم که بدون شک این عارضه عواقب جبران‌ناپذیری در پی دارد.»

حسینعلی شهریاری در بخشی از این نامه، با اشاره به روند کاهشی تمایل به ادامه تحصیل در مقطع دستیاری تخصصی و فوق تخصصی در رشته‌های مختلف پزشکی، اظهار داشت که کاهش اقبال پزشکان عمومی برای تصاحب صندلی‌های رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی بر کمیت، کیفیت، سرعت و دقت خدمات بهداشتی درمانی و تداوم و توسعه آن تاثیر به‌شدت بدی گذاشته است و خواهد گذاشت؛ به طوری که از سال ۱۳۹۶، با خالی ماندن صندلی‌های تخصص در برخی از رشته‌های مادر همچون بیهوشی، طب اورژانس، جراحی عمومی، داخلی، اطفال، عفونی، جراحی قلب، جراحی اطفال، فوق تخصصی کلیه، خون و سرطان زنگ خطر این مسئله با شدت بسیار نگران‌کننده‌ای به صدا درآمده است.

شهریاری در پایان نامه خود تاکید کرده است که خالی شدن مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌های مناطق محروم از پزشکان متخصص، ایجاد زمینه مهاجرت از داخل به خارج و از مناطق محروم به مناطق برخوردار و به مخاطره افتادن جایگاه و منزلت نظام سلامت ایران در سطح بین‌الملل از نتایج ادامه روند فوق خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی اعلام کرده بود که در یک سال منتهی به تابستان ۱۴۰۰، میزان درخواست برای دریافت مدرک «گوداستندینگ» افزایش یافته است؛ تا جایی که سه هزار نفر درخواست خود را ثبت کرده‌اند.

 پیش از آن نیز علی تاجرنیا، مشاور او در سازمان نظام پزشکی، در زمستان سال گذشته اعلام کرده بود که در مدت ۱۰ ماه پس از شیوع ویروس کرونا، سه هزار پزشک به خارج از ایران مهاجرت کرده‌اند.

به گفته او همه کسانی که مهاجرت می‌کنند، رسما اعلام نمی‌کنند که قصد مهاجرت دارند. فقط در یک ایالت اُنتاریو کانادا نزدیک به ۴۰۰ دندانپزشک ایرانی مشغول به کارند. چنانچه تاجرنیا نیز تایید کرده است، آمارهایی که سازمان نظام پزشکی از مهاجرت پزشکان اعلام می‌کند، فقط آن دسته از متخصصانی را شامل می‌شود که برای دریافت رضایت‌نامه کاری به سازمان نظام پزشکی مراجعه می‌کنند.