فیسبوک فناوری تشخیص چهره‌اش را غیرفعال می‌کند

فیسبوک اعلام کرد این تصمیم را به‌دلیل «افزایش نگرانی‌ها در مورد استفاده کلی از این فناوری» گرفته است

فیس‌بوک با رسوایی‌های زیادی درمورد نقض حریم شخصی مواجه شده است-Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

در پی شمار بالای شکایت‌ها در مورد [نقض] حریم خصوصی، فیسبوک سامانه تشخیص چهره‌اش را تعطیل خواهد کرد.

این وب‌سایت دیگر به‌طور خودکار چهره افراد را در عکس‌ها و ویدیوها شناسایی نمی‌کند. این ابزار برای کمک به تگ (برچسب نام) افراد روی عکس‌هایی که بارگذاری می‌شدند به بازار عرضه شد، اما علاوه بر این، به فیسبوک اجازه می‌داد مجموعه بزرگی از داده‌های تشخیص چهره افرادی درست کند که از این امکان استفاده می‌کردند.

فیسبوک همچنین اعلام کرد که آن داده‌ها را حذف خواهد کرد، اقدامی که در جریان آن، الگوی اختصاصی تشخیص چهره بیش از یک میلیارد نفر را از بین می‌برد.

بنا بر اعلام فیسبوک، این تصمیم در راستای «حرکت کلی شرکت به‌سوی محدودسازی استفاده از تشخیص چهره در محصولات» است.

فیسبوک گفت حذف این امکان «نمایانگر یکی از بزرگ‌ترین تغییرها در استفاده از تشخیص چهره در تاریخ فناوری» خواهد بود. بیش از یک‌سوم کاربران فیسبوک انتخاب کرده بودند وارد سامانه‌ای شوند که امکان می‌داد در عکس‌های دیگران شناسایی شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیسبوک اعلام کرد این تصمیم را به‌دلیل «افزایش نگرانی‌ها در مورد استفاده کلی از این فناوری» گرفته است. این شرکت متذکر شد که بحث‌ها در مورد استفاده از فناوری تشخیص چهره‌ همچنان ادامه دارد، اما به‌طور مشخص آن را به جنجال‌ها و رسوایی‌های بسیارش در مورد [نقض] حریم خصوصی ربط نداد.

این شرکت یادآور شد که همچنان فناوری تشخیص چهره را در برخی موارد مفید و کاربردی می‌داند، مانند امکان دسترسی افراد به حساب‌های قفل‌شده و شناسایی افراد برای کاربران نابینا یا کسانی که ضعف بینایی دارند.

تاکنون، از این فناوری برای تولیدِ خودکار توصیف عکس استفاده شده است که به‌عنوان مثال، به افراد امکان می‌دهد با استفاده از قابلیت‌های در دسترس، بدانند چه کسی در عکس است. این امکان همراه سایر قابلیت‌هایی که از این فناوری بهره می‌گیرند، قطع خواهد شد.

فیسبوک اعلام کرده است در داخل شرکت به کار روی فناوری تشخیص چهره ادامه خواهد داد، اما متعهد است که درباره موارد اخلاقی استفاده از این فناوری و برنامه‌ریزی چگونگی استفاده بهینه، با کارشناسان خارج از شرکت در ارتباط باشد.

بر اساس اعلام فیسبوک، این تغییرها به این معناست که «در هفته‌های آتی» بخش‌های گوناگون فناوری تشخیص چهره‌ مورد استفاده در محصولات این شرکت حذف خواهند شد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی