فاتح کاخ ریاست‌جمهوری‌ افغانستان در حمله داعش به بیمارستان نظامی کابل کشته شد

حمدالله مخلص در جنگ با داعش در صحن بیمارستان به قتل رسید

فرد نشسته در تصویر، حمدالله مخلص است که از چهره‌های شناخته‌شده گروه طالبان به شمار می‌رفت - خبرگزاری رها

سخنگویان طالبان هم مانند سخنگویان دولت غنی می‌کوشند تعداد تلفات در حوادثی چون حمله به بیمارستان سردار محمد داودخان را کم نشان دهند. در حالی که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، از مرگ هفت تن از جمله سه طالب، در حمله مهاجمان داعش به بیمارستان نظامی کابل خبر می‌دهد، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع از داخل این گروه که نامش را فاش نکرده، نوشته است که در این حادثه، ۲۵ تن کشته و حدود ۵۰ نفر زخمی شده‌اند. سخنگوی امارت اسلامی در مورد کشته شدن مولوی حمدالله مخلص، یکی از فرماندهان مشهور این گروه، نیز خاموشی اختیار کرده‌، در حالی که رسانه‌های بین‌المللی از قول همین گروه نوشته‌اند که مخلص در این حادثه کشته شده است.

در وب‌سایت اعماق و کانال تلگرامی داعش، حمله تروریستی به بیمارستان سردار محمد داود به طور کامل شرح داده شده است. به نوشته اعماق، تنها زمانی که یک خودرو مملو از مواد منفجره را در میانه درگیری جنگجویان این گروه و طالبان در نزدیکی ساختمان بیمارستان، منفجر کردند، بیش از ۴۰ طالب کشته شده‌اند. اعماق از مولوی مخلص نیز در میان کشته‌شدگان نام برده است. شبکه فرانس ۲۴ نیز با انتشار گزارشی به نقل از یک منبع عضو طالبان، نوشته که حمدالله مخلص در نبرد با جنگجویان داعش کشته شده است.

حمدالله مخلص از چهره‌های شناخته‌شده گروه طالبان به شمار می‌رفت. او از اعضای مهم شورای کویته بود و با ملا محمد یعقوب، فرزند ملا عمر، رهبر اولیه طالبان، و ملا ذاکر قیوم رابطه نزدیکی داشت. از سوی دیگر، او وابسته به شبکه حقانی و فرد نزدیک به سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) امارت طالبان، نیز به شمار می‌رفت. مخلص افسر عالی‌رتبه لشکر بدری، یگان نیروهای ویژه طالبان، نیز بود؛ اما شهرت اصلی او به دلیل تکیه زدن بر کرسی اشرف غنی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان، ساعاتی پس از فرار او بود که خود را به ارگ رساند و روی صندلی رئیس‌جمهور سابق نشست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تشکیل کابینه طالبان، حمدلله مخلص مسئول «قول اردو» (ارتش) کابل شد و تامین امنیت کابل به عهده وی بود. شبکه حقانی که عنکبوت‌وار تارهای خود را بر تمامی نقاط حساس قدرت در کابل گسترانده است، برای تامین امنیت کابل نیز به چهره‌های خودی نیاز دارد. هم‌زمان، مسئولیت نیروهای ویژه لشکر بدری نیز بر عهده حمدالله مخلص بود. جالب اینجا است که حمدالله مخلص مسئول حملات انتحاری گروه طالبان بود و بالاخره خود نیز در یک حمله انتحاری جانش را از دست داد. آگاهان نظامی او را یکی از استراتژیست و از چهره‌های کاریزماتیک گروه طالبان می‌دانستند.

پس از حمله داعش به بیمارستان سردار محمد داود کابل، مخلص با نیروهای ویژه لشکر بدری، به بیمارستان حمله کردند. در جریان این نبرد، جنگجویان داعش یک خودرو بمب‌گذاری‌شده را که از نظرها پنهان مانده بود، منفجر کردند و به نظر می‌رسد فرمانده ارتش کابل نیز در اثر همین انفجار به قتل رسیده است.

با کشته شدن قاری حمدالله مخلص، شبکه حقانی یک فرمانده قدرتمند و اثرگذار خود را از دست داده است. این مسئله حتی در رقابت‌های درونی طالبان نیز می‌تواند برای شبکه حقانی که تقریبا شاهرگ‌های حساس قدرت را در امارت طالبان به دست آورده است، یک شکست به حساب آید. با این حال، گروه طالبان تاکنون خبر مرگ مخلص را رسانه‌ای نکرده‌اند؛ همچون بسیاری از مرگ‌ها در میان اعضای این گروه که دیرتر از زمان وقوعشان فاش می‌شوند.