در گذشته ای نه چندان دور، رود خانه های بزرگی در سطح مریخ جریان داشته است

دانشمندان  بدین باور اند که در گذشته ای نه چندان دور، رود خانه های بزرگی در سطح مریخ جریان داشته است.

به گفته این دانشمندان، جریان آب این رودخانه ها بسیار بزرگتر و قوی تر از آنچه در زمین رخ می دهد، بوده است. به نظر می رسد که آب رود خانه ها در مریخ برای مدت های زیادی در این سیاره جریان داشته است. شدت این جریان ها به حدی تند بوده است که منجر به ایجاد کانال ها و آب راه های عمیق در صدها منطقه در سطح مریخ شده است.

تصاویر و داده های ماهواره ای از ماهواره "کنجکاوی" ناسا نشان می دهد که پهنای بسیاری از رودخانه های مریخ دو برابر وسعت رودخانه های زمین بوده است.

طبق شواهد به دست آمده، احتمال می رود که جریان آب در سطح مریخ تا همین یک میلیارد سال پیش ادامه داشته است. یافته های تازه به دست آمده یک معمای را شکل داده است زیرا دانشمندان تصور می کردند که در همین مرحله از تاریخ مریخ، این سیاره اتمسفر خود را از دست داده و به یک بیابان خشک تبدیل شده است.

دکتر ادوین کیت، از دانشگاه شیکاگو، در این رابطه گفت: " با توجه به اطلاعات قبلی که داریم،  پذیرفتن وجود رودخانه ها یا دریاچه ها در این مرحله از تاریخ سیاره بسیار دشوار است و روند تحقیقات را دچار پیچیدگی بیشتر می سازد."

تخمین زده می شود که میزان جریان آب در کانال ها و رود خانه های مریخ میان 3 تا 20 کیلو گرم بر هر متر مربع بوده است.

این تیم تحقیقاتی، بستر بیش از ۲۰۰ رودخانه مریخی که زمانی در این سیاره جریان داشته است را مورد مطالعه قرار داده است.  پهنا و شیب کانال ها و اندازه سنگ ریزه های گرد یافت شده در مسیر آن ها، سرنخ های درباره حجم و نیروی آب که زمانی در این جویبار ها جریان داشته است، را آشکار می سازد.

بر بنیاد نوشته محققان که در مجله "پیشرفت های علمی" به نشر رسیده است، جریان آب در رودخانه های مریخ تا آخرین لحظات از مرحله ای که پس از آن، مریخ به یک سیاره خشک و بیابانی تبدیل شد، جریان داشته است.

به صورت عموم دانشمندان بر این تصور بودند که جریان آب در مریخ به گونه تدریجی کاهش یافته است اما یافته های جدید چیز دیگری نشان می دهد. طوری که دکتر کیت می گوید:" رود خانه های مریخ کوتاه تر شدند و طول آن ها از هزاران کیلومتر به صدها کیلومتر کاهش یافته است اما جریان آب همچنان با قوت خود باقی بوده است." وی می افزاید: "تا هنوز هم مرطوب ترین روز سال در مریخ بسیار مرطوب است".

دکتر کیت می گوید: " فقط یک امکان وجود دارد که آب و هوای مریخ دارای یک کلید "روشن / خاموش" باشد که این سیاره را در میان چرخه های خشک و مرطوب به صورت فوری از یک مرحله به مرحله دیگر انتقال دهد."

اندیپندنت

تاریخ نشر: 28 مارس 2019

برگردان متن انگلیسی به فارسی: شفیق انصاری

بیشتر از