نگرانی ایالات متحده از آهنگ «سرسام‌آور» پیشرفت نظامی چین

این تحولات سریع دولت بایدن را وادار کرده است تا برای جلوگیری از تغییر توازن قدرت‌ در جهان در پی تغییر سیاست‌های خود باشد

«چین از نظر قدرت کلی نظامی از روسیه و ایالات متحده پیشی خواهد گرفت» - GREG BAKER / AFP

مقام‌های امور دفاعی ایالات متحده در پی ماه‌ها تنش پرجوش‌وخروش، اکنون می‌گویند که به پیش‌بینی آن‌ها، چین در چند جبهه دردسرساز می‌شود که توسعه نظامی سریع پکن و همچنین تهدید این کشور برای تایوان از جمله آن‌ها است.

آهنگ نوسازی فناوری چین در چند حوزه، جمله برنامه هسته‌ای، فناوری مجازی، قابلیت‌های موشکی و برنامه فضایی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) را غافلگیر و نگران کرده است.

این تحولات سریع دولت بایدن را وادار کرده است تا برای جلوگیری از تغییر توازن قدرت‌ در جهان در پی تغییر سیاست‌های خود باشد.

ژندال جان هایتن، دومین مقام بلندپایه نظامی ایالات متحده که پیش از این فرماندهی نیروهای هسته‌ای ایالات متحده و نظارت بر عملیات فضایی نیروی هوایی این کشور را بر عهده داشت، می‌گوید: «سرعت پیشرفت چین سرسام‌آور است.»

ژنرال هایتن می‌گوید از نظر زرادخانه هسته‌ای، تهدید راهبردی روسیه همچنان از چین بزرگ‌تر است اما پکن به دلیل دارا بودن منابع اقتصادی و نوسازی گسترده نظامی، برای سیطره ایالات متحده تهدید بزرگ‌تری است.

ژنرال هایتن گفت: «اگر برای تغییر اوضاع کاری نکنیم در سال‌های آینده، چین از نظر قدرت کلی نظامی از روسیه و ایالات متحده پیشی خواهد گرفت.»

تازه‌ترین نمونه از پیشرفت سریع چین ماه گذشته بود که پکن با پرتاب آزمایشی موشک مافوق صوت مقام‌های ایالات متحده را غافلگیر کرد. این موشک پس از چرخیدن دور کره زمین به هدف خود اصابت کرد.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، گفت که این آزمایش موشکی «خیلی شبیه» لحظه پرتاب اسپوتنیک بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۱۹۵۷، اتحاد شوروی اولین ماهواره فضایی جهان را به فضا پرتاب کرد و این نگرانی را به وجود آورد که در زمینه پیشرفت‌های فناوری از ایالات متحده پیشی گرفته است.

آقای میلی گفت که آنچه همچنان برای ایالات متحده بسیار نگران‌کننده است، این است که این فناوری فقط یکی از فناوری‌های جدیدی است که گمان می‌رود چین به‌تازگی آزمایش کرده است.

او در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت: «توانمندی‌های نظامی چین بسیار فراتر از این است. آن‌ها به سرعت در فضا و دنیای مجازی و همچنین در فضاهای سنتی مثل زمین، دریا و هوا در حال پیشرفت‌اند.»

علاوه بر این، کارشناسان تسلیحات هسته‌ای هشدار داده‌اند که چین در حال گسترش ناوگان سامانه‌های موشکی قاره‌پیمای زمینی (آی‌سی‌بی‌ام) خود است.

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای محرمانه، به نظر می‌رسد که چین در حال ساخت حدود ۲۵۰ پرتابگاه زیرزمینی آی‌سی‌بی‌ام است؛ یعنی ۱۰ برابر تعداد پرتابگاه‌های در حال کار کنونی. هانس کریستنسن، کارشناس تسلیحات هسته‌ای انجمن محققان آمریکا، در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته است که این در حالی است که ارتش ایالات متحده ۴۰۰ پرتابگاه آی‌سی‌بی‌ام فعال و ۵۰ پرتابگاه ذخیره دارد.

کنگره ایالات متحده نیز به طور فزاینده‌ای روی برنامه بودجه دفاعی بعدی برای افزایش هزینه‌های مربوط به فضا و عملیات مجازی و فناوری‌های مافوق‌صوتی تمرکز کرده است.

علاوه بر این، تایوان هم نگرانی بزرگ ایالات متحده است و جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، اوایل ماه جاری اعلام کرد که در صورت حمله چین، این کشور به دفاع از تایوان «متعهد» است.

روز یکشنبه هم  تنش‌ها بالا گرفت زیرا وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در نشستی نادر با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که ایالات متحده درباره تایوان «زیر قول‌هایش نزند».

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه با رویترز گفت آقای بلینکن به آقای وانگ اطمینان داده است که هیچ تغییری در سیاست «چین واحد» ایالات متحده ایجاد نشده است؛ یعنی همچنان فقط با پکن روابط سیاسی رسمی خواهند داشت و نه با تایپه.

© The Independent

بیشتر از جهان