تغییر مواضع لاریجانی در دعوا با یزدی

غائله شورای نگهبان با عذرخواهی لاریجانی به پایان رسید

لاریجانی و یزدی - عکس از همشهری آنلاین

انتقادها از فساد و وجود مافیای برادران لاریجانی از دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و پس از گذشت نزدیک به دو دوره از خاتمه ریاست جمهوری وی اینک به اوج خود رسیده است. اما خشم درون نظام از این خانواده به دایره «دولت بهار»ی‌ها خلاصه نمی‌شود. در پی تغییر ریاست قوه قضاییه از صادق لاریجانی به ابراهیم رئیسی، معاون اجرایی دفتر وی (اکبر طبری) به اتهام فساد اقتصادی بازداشت شد. طبق گزارش‌های غیررسمی، لاریجانی که خود را در گوشه اتهام و بیرون رانده شدن از حلقه خواص می‌دید، خامنه‌ای را در صورت ادامه فشارها بر او به کوچ به نجف تهدید کرد.

با انتشار خبر این تهدید، افسار کلام و قلم از دستان محمد یزدی، رئیس پیشین قوه قضاییه (۱۳۶۸-۱۳۷۸) و عضو فعلی شورای نگهبان خارج شد و در دیدار با برخی از مسئولان مرکز بسیج اساتید حوزه علمیه قم، لاریجانی را متهم به فساد کرد و اینگونه به او تاخت: «فلانی [صادق لاریجانی] می‌گوید اگر این کار [آزادی طبری] را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم بودن‌تان هم خیلی موثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید. رئیس دفتری[طبری] که ده سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟ به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند!... از کجا آوردی ساختی؟»

این آغاز ماجرایی بود که به نظر می‌رسد با نامه چهارشنبه ۱۳ شهریور لاریجانی به پایان رسیده است. این‌بار صادق لاریجانی بود که طی نامه‌ای از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و نه شخص یزدی عذرخواهی کرد و گفت که در جریان نگارش نامه به محمد یزدی، قلم و زبانش «دچار لغزش» شده و «باید نامه با لحن درست‌تر و دقت بیشتری نگاشته می‌شد». لاریجانی در این بیانیه از دلسوزانی که نامه‌اش آنها را مکدر کرده، عذرخواهی کرده و نوشت: «مقصود اینجانب از پاره‌ای گلایه‌ها تصورات و اقدامات غلط برخی افراد در برخی از این نهادها بود که امیدوارم با تدبیر صحیح مسئولان مرتفع شود. ما همه در صف واحدیم و در خدمت رهبری نظام».

لاریجانی پیشتر در نامه‌اش به یزدی، او را فردی بدون سواد فقهی عنوان کرده بود که: «در شورای نگهبان، سخنان غیردقیق، غیر مستدل و حتی نامربوط شما برای اعضاء روشن است. اگر سکوت می‌کنند و چیزی نمی‌گویند، حرمت پیرمردی شما را پاس می‌دارند»؛ ادعاهایی که در نگاه بسیاری، به تنزل جایگاه شورای نگهبان منجر شد.

البته از کوره در رفتن آیت الله یزدی در، به خیال وی، دفاع از مقام رهبری جمهوری اسلامی امر تازه‌ای نیست. او پیش‌تر و پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال ۸۸ و در پاسخ به اظهار نظر آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی مبنی بر حل و فصل ماجرا توسط خامنه‌ای گفت: «من این نوع اظهارات را نمی‌فهمم؛ شما با حکم رهبر مسئولیت گرفته‌اید آن وقت این طوری صحبت می‌کنید. هر جا که آیت‌الله خامنه‌ای بروند ملت و ما دنبال ایشان خواهیم بود؛ اما آقای هاشمی این را بدانید که دنبال شما نمی‌آییم». تنش بالا گرفت و با تهدید رفسنجانی به انتشار برخی از مباحث خاتمه یافت. برخی معتقدند تهدید رفسنجانی، روایت جلسات انتخاب علی خامنه‌ای به رهبری جمهوری اسلامی در مجلس خبرگان سال ۶۸ بود که یزدی از مخالفان سرسخت این انتخاب بوده است. گفتنی است ویدیوهای این جلسات سال گذشته منتشر و عمومی شدند.

هاشمی در آن زمان گفته بود: «در مورد سخنان اخیر آقای یزدی همان‌گونه که قبلا هم گفتم جوابم تاکنون به سخنان توام با عصبانیت و غرض‌آلود ایشان سلام بوده است، ولی با صحبت‌های دیروز ایشان و اطلاعات رسیده، این بار بوی توطئه به مشام می‌رسد و درباره مسائل ایشان در زمان امام راحل و در جلسه انتخاب رهبری بعد از ارتحال امام و در قوه قضاییه به صورت کتبی مطالبی را گوشزد خواهم کرد». پس از این سخنان بود که آیت‌الله احمد خاتمی طی یک تماس تلفنی و عذرخواهی از جانب یزدی، هاشمی را از انتشار این نامه منصرف کرد.

یزدی از مدافعان احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۳۸۸ بود ولی به درستی واضح نیست که وی از نامزد مورد تایید رهبر دفاع می‌کرد و یا محمود احمدی‌نژاد؛ خطی که به مرور زمان پررنگ‌تر شد.

محمد یزدی کیست؟

محمد یزدی متولد ۱۰ تیر ۱۳۱۰در اصفهان است. در سابقه کاری وی در مجلس خبرگان آمده است: «محمد یزدی در دوره اول مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۶۱، کاندیدای استان بوشهر بود که به‌دنبال عدم کسب رای و اعتراض یکی دیگر از نامزدان، انتخابات این حوزه باطل گردید. از آن پس در دوره‌های دوم تا چهارم خبرگان از استان تهران نماینده بوده و در سال پایانی دوره چهارم یعنی در اسفند ۹۳ با اکثریت آرای اعضا به ریاست مجلس خبرگان انتخاب شد. در دور اول رای‌گیری به جز یزدی اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود هاشمی شاهرودی و محمد مؤمن هم نامزد بوده‌اند اما هاشمی شاهرودی به دلیل تعدد کاندیداها انصراف داد. رای‌گیری در دور اول به دلیل به حد نصاب نرسیدن آرا به دور دوم کشیده شد و محمد یزدی و هاشمی رفسنجانی به دور دوم رفتند و در این دور یزدی با کسب ۴۷ رای از مجموع ۷۳ رأی مأخوذه توانست به عنوان رئیس مجلس خبرگان انتخاب شود ولی در دوره پنجم از انتخاب مجدد و عضویت بازماند. در پی آن، علی خامنه‌ای، رهبر ایران که پیش از انتخابات نیز دربارهٔ برنامه‌ریزی برای حذف برخی چهره‌ها از مجلس خبرگان هشدار داده بود در حمایتی آشکار از رای نیاوردن محمد یزدی و محمدتقی مصباح ابراز نارضایتی کرده و نبودن آن‌ها در مجلس خبرگان پنجم را مایه خسارت دانست».

گفتنی است یزدی عضو کمیته سری سه نفره‌ای بوده‌ است که وظیفه بررسی صلاحیت افراد برای رهبری آینده را بر تبصره یک ماده ۵۰ آیین‌نامه داخلی بر عهده دارد.

بیشتر از