انتقاد شدید جو بایدن از روسیه و چین

بایدن از دو اقتصاد بزرگ جهان انتقاد کرد که چرا در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای تعهدات‌ جدیدی نمی‌دهند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا - Brendan Smialowski / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه، پیش از شرکت در اجلاس سال ۲۰۲۱ تغییر آب‌وهوایی سازمان ملل متحد معروف به کوپ۲۶، روسیه و چین را هدف شدیدترین انتقادهای خود قرار داد.

بایدن در نطقی از پیش آماده بعد از نشست گروه ۲۰ در رم، درباره تلاش‌های دولتش در صرف میلیاردها دلار برای اقدام‌هایی به منظور بهبود مشکلات تغییر آب‌وهوا در قالب «برنامه زیرساختی به‌سازی» خود سخن‌سرایی کرد. نهاد قانون‌گذار نیز قصد دارد حدود ۲۳۲ میلیارد دلار برای تشویق طرح‌های انرژی پاک بپردازد.

رئیس‌جمهور گفت: «به گمان من پیشرفت محسوسی داشتیم... تا حدی به دلیل تعهداتی که ایالات متحده در مذاکرات داده است.»

او افزود: «مفتخرم خبر خوش دیگری را نیز اعلام کنم که برای کارکنان آمریکایی و برنامه آب‌وهوایی مهم و حیاتی است. او ادامه داد: ایالات متحده و اتحادیه اروپا به توافق رسیده‌اند برای رسیدن به اولین توافق تجاری درمورد میزان کربنی که باید در هر محصول باشد، بر سر میز مذاکره بنشینند.

خبرنگاران نظر آقای بایدن را در مورد بیانیه کنشگران آب‌وهوایی جویا شدند؛ بیانیه‌ای که در آن تعهدات اجلاس کوپ۲۶ ناامیدکننده توصیف شده است زیرا کشورها بسیار عقب‌تر از جایی‌اند که به گفته کارشناسان باید باشند تا از گرمایش زیر یک و نیم درجه‌ای زمین جلوگیری کنند. آقای بایدن در پاسخ به آنان، از دو اقتصاد بزرگ جهان انتقاد کرد که چرا در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای تعهدات‌ جدیدی نمی‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پکن متعهد شده است که تا سال ۲۰۶۰ انتشار کربن را به صفر برساند اما کنشگران می‌گویند این تعهد برای کشوری که بیش از یک چهارم تمام گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کند، بسیار ناچیز و دیرهنگام است. هدف‌ دولت بایدن در زمینه شبکه انرژی این است که تا سال ۲۰۳۵ انرژی را فقط از «برق ۱۰۰ درصد بدون آلودگی کربنی» تامین کند اما هنوز مشخص نیست ایالات متحده چطور می‌خواهد به این هدف برسد و آیا عملا امکانش هست یا نه.

بایدن روز یکشنبه ادعا کرد: «پای هر گونه تعهدی در حوزه آب‌وهوا که به میان بیاید، از روسیه و... چین اساسا خبری نیست.» و افزود: «به همین دلیل است که مردم ناراحت‌اند. برای خودم هم ناراحت‌کننده است.»

وزارت خارجه چین هنوز به اظهارات رئیس‌جمهور ایالات متحده پاسخ نداده است.

رئیس‌جمهور ایالات متحده در سخنرانی خود، از گروه ۲۰ بابت پایبندی به حداقل مالیات جهانی برای مقابله با فرار مالیاتی شرکت‌ها ستایش و از تلاش‌ها برای متقاعد کردن دولت ایران به بازگشت به مذاکرات منظم درباره برنامه هسته‌ای تمجید کرد.

قسمت اعظم برنامه آب‌وهوایی آقای بایدن هنوز در کنگره ایالات متحده تصویب نشده است. کنگره این کشور هنوز در بحث درباره برنامه‌های کوچک‌تر زیرساخت‌های سخت‌افزاری و طرح بزرگ‌تر شبکه تامین اجتماعی رئیس‌جمهور درگیر است که در مجموع دربردارنده میلیاردها تشویق مالیاتی برای صورت‌های مختلف انرژی پاک است. این در حالی است که بسیاری از سایر بخش‌های آب‌وهوایی لایحه شبکه تامین اجتماعی به علت مخالفت دموکرات‌های محافظه‌کار مثل سناتور جو منشن از ویرجینیای غربی، حذف شده است.

به گفته کارشناسان، برای آنکه بتوان بدترین اثرات تغییر آب‌وهوا را رفع کرد باید به قول‌های مبنی بر صفر کردن انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ عمل کرد. بر اساس پیش‌بینی‌ها، تغییر آب‌وهوا به پدیده‌های وخیم‌تر آب‌وهوایی مثل حریق‌های ناخواسته، خشکسالی و سیل منجر خواهد شد.

جنیفر مورگان، رئیس موسسه صلح‌سبز بین‌الملل، روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت‌ها باید به هشدارهای مرگباری که سیاره زمین به ما می‌دهد واکنش نشان دهند و هم‌اکنون انتشار گازهای گلخانه‌ای را شدیدا کاهش دهند تا بتوان با معیار نگه داشتن گرمایش در حد ۱.۵ درجه سانتی‌گراد همگام شد. لازمه این کار متوقف کردن تمام طرح‌های جدید توسعه سوخت فسیلی و از دور خارج کردن آن‌ها است.»

مورگان افزود: «باید تمام طرح‌های جدید سوخت فسیلی را فورا متوقف کنیم. دولت‌ها باید انتشار گازهای گلخانه‌ای را در کشور خود کاهش دهند و انداختن مسئولیت کربن‌زدایی به دوش جوامع آسیب‌پذیرتر از طریق طرح‌های لطمه زننده به معیشت آن‌ها را متوقف کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان