بلینکن: گزینه‌هایی جز دیپلماسی در صورت تعلل بیش از حد ایران

«هنوز اعتقاد داریم دیپلماسی بهترین راه پیش رو برای باز گرداندن برنامه هسته‌ای ایران به وضع پیشین و تحت توافق موسوم به برجام است»

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید از دیدگاه آن کشور و متحدانش، دیپلماسی هنوز بهترین راه مقابله با برنامه هسته‌ای ایران است، اما در صورت تعلل ایران، آمریکا و شرکایش گزینه‌های دیگر را در دست بررسی دارند.

آنتونی بلینکن که همراه جو بایدن برای نشست کشورهای گروه بیست در رم به سر می‌برد، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت: «ایرانی‌ها گفته‌اند که اواخر نوامبر به میز مذاکره برمی‌گردند. باید ببینیم این اتفاق واقعا می‌افتد یا نه. اما آنچه‌ مهم‌تر است، این است که رئیس جمهوری [بایدن] اینجا در رم با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، دیدار کرد.»

او افزود: «در زمینه مقابله با چالش برنامه هسته‌ای ایران، ما با نزدیک‌ترین شرکای خود در هماهنگی کامل هستیم. همه ما با روسیه و چین هم همکاری می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«هنوز اعتقاد داریم دیپلماسی بهترین راه پیش رو برای باز گرداندن برنامه هسته‌ای ایران به وضع پیشین و تحت توافق موسوم به برجام است.»

«اما در عین حال، در صورت لزوم، اگر ایران آماده مذاکره سریع و با حسن‌نیت و ادامه مذاکرات از نقطه‌ای که در ماه ژوئن آن را ترک کرد نباشد، گزینه‌های دیگر را در دست بررسی داریم.»

در پاسخ به پرسش مجری شبکه سی‌بی‌اس در باره این‌که آیا اقدام نظامی هم جزو این گزینه‌ها است، بلینکن گفت: «همیشه‌ گفته‌ایم که همه گزینه‌ها روی میز است.» او افزود که پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و نزدیک‌تر شدنش به داشتن مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای، بسیار نگران‌کننده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه و پیش از اظهارات بلینکن، گفت اگر آمریکا برای احیای برجام اراده جدی داشته باشد، «به این همه مذاکره» نیازی نیست و کافی است جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، با صدور یک فرمان اجرایی، اعلام کند که آمریکا به نقطه‌ای که ترامپ از برجام خارج شد، برمی‌گردد.

وزیر خارجه ایالات متحده در گفت‌وگوی تلویزیونی خود در زمینه حملات پهپادی جمهوری اسلامی ایران به نیروهای آمریکایی در سوریه، گفت که بایدن «آمادگی کامل دارد در زمان و مکانی که خود ما انتخاب کنیم، هر اقدام مناسب را از هر طریق لازم انجام دهد تا جلو ایران و نیروهای نیابتی‌اش را در انجام چنین کارهایی بگیرد.»