رهبران گروه ۲۰ در رم؛ راهی برای مقابله با تغییرات اقلیمی پیدا می‌شود؟

رویترز گزارش می‌دهد پیش‌نویس بیانیه پایانی گروه ۲۰ نشانگر این است که لحن جدی‌ برای مقابله با تغییرات اقلیمی وجود ندارد

رهبران گروه ۲۰ ذر ایتالیا - Andreas SOLARO / AFP

رهبران گروه ۲۰ با حضور در اجلاس رم تلاش می‌کنند قبل از کنفرانس مهم سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوایی، اختلافاتشان را بر سر نحوه مبارزه با گرمایش جهانی برطرف کنند. این اولین نشست رو در روی رهبران اقتصادهای بزرگ طی دو سال گذشته است. 

به گزارش رویترز، دیپلمات‌ها تمام طول شب به دنبال توافق بر سر جمله‌بندی بیانیه پایانی بودند؛ اما عضو یکی از هیئت‌ها که نخواسته نامش فاش شود اعلام کرده نشانه‌ای از پیشرفت چشمگیر وجود ندارد.

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا که امسال ریاست گروه ۲۰ را برعهده دارد، در آغاز گفتگوها رو به همتایانش گفت: «مبارزه با تغییرات آب و هوایی چالش تعیین‌کننده زمان ماست. یا اکنون دست به عمل می‌زنیم، هزینه‌ها را می‌پذیریم و موفق می‌شویم اقتصاد را به مسیری پایدارتر سوق دهیم، یا غفلت می‌کنیم و بعداً بهای بسیار بالاتری می‌پردازیم و شکست در انتظارمان است.»

پیش‌نویس این بیانیه دستاوردهای ناچیزی را از نظر تعهدات جدید برای مهار آلودگی و کاهش گازهای گلخانه‌ای نشان می‌دهد و فعالان محیط زیستی معتقدند اگر تلاش‌ها ناچیز و دیرهنگام باشد نتیجه‌ای به دست نمی‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۸۰ درصد از انتشار گازهای جهانی ناشی از فعالیت بعضی از کشورهای گروه ۲۰ از جمله برزیل، چین، هند، آلمان و ایالات متحده است.

دانشمندان می‌گویند برای جلوگیری از فاجعه آب و هوایی، انتشار این گازها باید به شدت کاهش یابد. به همین دلیل، گردهمایی آخر هفته اجلاس رم به عنوان یک گام ضروری برای نشست «کوپ ۲۶» سازمان ملل در گلاسکو تلقی می‌شود. در این گردهمایی مرتبط با تغییرات آب و هوایی تقریباً ۲۰۰ کشور حضور دارند و بیشتر رهبران گروه ۲۰ مستقیماً از رم به آنجا پرواز می‌کنند.

اسکار سوریا، فعال محیط زیستُ معتقد است: «آخرین گزارش‌ها ناامیدکننده هستند و به نظر نمی‌رسد در مواجهه با یک وضعیت اضطراری، احساس فوریتی وجود داشته باشد، در حالی که دیگر زمانی برای وعده و آرزوهای مبهم وجود ندارد، ما به تعهدات و اقدام ملموس نیاز داریم.»

رویترز گزارش می‌دهد مشاهده پیش‌نویس پنجم بیانیه پایانی گروه ۲۰، در مقایسه با نسخه‌های قبلی، نشان‌دهنده این است که لحن جدی‌تری در مورد لزوم مقابله با تغییرات اقلیمی به چشم نمی‌خورد و در بعضی موارد حتی سهل‌گیرانه‌تر به نظر می‌رسد.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند حتی اگر برنامه‌های فعلی برای مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای به طور کامل اجرا شود، جهان به سمت گرم شدن ۲.۷ درجه سانتی‌گراد پیش می‌رود و این موضوع تشدید طوفان‌ها، قرار گرفتن بیشتر مردم در معرض گرمای مرگبار و سیل، از بین رفتن صخره‌های مرجانی و تخریب زیستگاه‌های طبیعی را در پی دارد.

بیشتر از جهان