ناسا خواهان روش‌های جدید اطلاع رسانی در مورد زندگی در کرات دیگر شده است

«نسل ما به ظنِ قریب‌به‌یقین می‌تواند نسلی باشد که شاهد کشف زندگی در دیگر کرات است»

گزارش‌ها در باره حیات در کرات دیگر، بسیار مورد علاقه مردم است اما می‌تواند مورد سوء استفاده نیز قرار بگیرد - عکس از NASA

دانشمندان «ناسا» از جهانیان خواسته‌اند روی یک شیوه سازنده برای اعلام کشف بالقوه زندگی در کرات دیگر توافق کنند.

نمایندگان بخش‌های مختلف آژانس فضایی آمریکا از جمله جیمز گرین، دانشمند ارشد این سازمان، خاطرنشان کرده‌اند که توجه عمومی به هرگونه اعلامیه در این زمینه بسیار چشمگیر است.

افزون بر این، به گفته آن‌ها به‌احتمال قوی زندگی در کائنات در آینده نسبتا نزدیک کشف خواهد شد. 

اما ممکن است هرگونه اعلامیه‌ای در این زمینه مورد سوءتفاهم قرار بگیرد و هرگونه نتیجه‌گیری از آن بُعدی گسترده‌تری از واقعیت پیدا کند. احتمالا چنین نتایجی (کشف زندگی فرازمینی) به معنی تأیید قطعی وجود یا عدم وجود زندگی در دیگر کرات نیست، بلکه روندی کُند است که می‌تواند در طول زمان پیشرفت کند.

در این چارچوب، مهم است که دانشمندان روشی روشن برای اعلام کشفیات بالقوه‌شان داشته باشند. در غیر این صورت  مردم اعتماد خود را به روندهای علمی با این تصور که گزارش‌ها «مبهم و نادرست» است، از دست می‌دهند. 

در گزارش جدیدی که در نشریه «نِیچِر» منتشر شده، گفته شده که: «نسل ما به ظنِ قریب‌به‌یقین می‌تواند نسلی باشد که شاهد کشف زندگی در دیگر کرات است.‌ این برتری بالقوه، با باری از مسئولیت همراه است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزاش گفته شده: «بُعد دیگر این پرسش این است که آیا ما در کائنات تنها هستیم یا نه؟ و توجه عموم در این مورد، این احتمال را افزایش می‌دهد که نتیجه‌گیری ممکن است فرای مشاهدات (علمی) یا قصد دانشمندان تعبیر شود.»

به گفته نویسندگان این گزارش، برای حصول اطمینان از این‌که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد، جهان باید روی «استانداردهای بی‌طرفانه» در مورد شواهد زندگی در کائنات، و نیز «بهترین روش» اطلاع‌رسانی در این مورد توافق کند.

آن‌ها می‌گویند این روش می‌تواند شامل طبقه‌بندی هرگونه شاهد و مدرک (زندگی در کرات دیگر) با نقطه آغازی باشد که در آن نشانه‌های جالب فعل‌وانفعالات بیولوژیک در کف این طبقه‌بندی و جزئیات یافته‌ها و تأیید آن‌ها به‌تدریج تا بالای آن قرار داده شود. 

این روش، اطلاع‌رسانی روشن در مورد شواهد موجود را بدون لزوم دادن پاسخ ساده «آری» یا «نه» به وجود زندگی در کائنات، ممکن می‌کند. 

هم‌اکنون نیز روشی مشابه برای گزارش پیامدهای سیارک‌های بالقوه خطرناک در نظر گرفته شده است که دانشمندان خاطرنشان می‌کنند به همان میزان موردتوجه عموم است که می‌تواند بیش از حد (توسط رسانه‌ها) مورد اغراق قرار گیرد. ناسا باید همان طبقه‌بندی گزارش‌های مرتبط با زندگی در کرات دیگر را در مورد سیارک‌ها رعایت کند، زیرا اشیای نزدیک به زمین بسیار نادر هستند.

دانشمندان همچنین خاطرنشان می‌کنند که این طبقه‌بندی تنها یک نمونه است و می‌تواند در تعاملات آینده تغییر کند. برای نمونه، این طبقه‌بندی را می‌توان برحسب انواع مختلف زندگی یا محیط‌های بالقوه‌ای که در آن‌ها کشف شده‌اند تغییر داد.

مقاله «تقاضا برای چارچوبی جهت گزارش شواهد زندگی فرازمینی» روز شنبه، ۳۰ اکتبر، در نشریه «نِیچِر» منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از علوم