اعتراف جنجالی: عرضه «پودر خودکشی» به بیش از ۱۰۰ نفر

در هلند، مجازات کمک به افراد برای خودکشی حداکثر سه سال زندان است

یک روانشناس هلندی به افراد کمک می‌کرد تا خودکشی کنند - Pexels

یک روانشناس هلندی به روزنامه‌ای گفته است که او به بیش از ۱۰۰ نفر «پودر خودکشی» داده است و علنا در این باره صحبت می‌کند چرا که در تلاش است تا به بحث درباره قوانین این کشور در خصوص کمک به مرگ دامن زند.

ویم ون دایک ۷۸ ساله گفت نگران این نیست به دلیل اقدام‌هایش زندانی شود و اشاره کرد این موضوع باید علنی شود.

او در گفت‌وگو با روزنامه «د فلکسکرانت» (De Volkskrant) گفت: «من از عواقب داستان خود آگاهم. برایم مهم نیست.»

«من می‌خواهم ناآرامی‌ اجتماعی آنقدر بزرگ شود که قوه قضاییه نتواند آن را نادیده بگیرد. واقعا برایم مهم نیست که مرا دستگیر کنند یا به زندان بیندازند. می‌خواهم اتفاقی بیفتد.»

بر اساس قوانین هلند، افراد می‌توانند تنها در پاسخ به یک «درخواست داوطلبانه و سنجیده» در وضعیتی که «رنج غیر‌قابل تحملی در میان باشد و هیچ چشم‌انداز بهبودی یا درمان جایگزین برای آن وجود نداشته باشد»از پزشک برای مرگ کمک دریافت کنند.

آقای ون دایک یکی از اعضای «کوآپراتی لاست ویل» (Coöperatie Laatste Wil) یا «اتحادیه آخرین آرزو» است که در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد و مسئول کارزاری برای تصویب قانونی آزادتر درباره کمک به خودکشی است.

این گروه که می‌گوید بیش از ۲۶ هزار و ۵۰۰ عضو دارد، در تلاش است قانونی را که مدتی در هلند موضوع بحث بوده است، تغییر دهد.

او به کسانی که می‌خواهند به زندگی خود پایان دهند هم مشاوره می‌دهد.

در حال حاضر درباره این سازمان تحقیقاتی برای بررسی ادعاهایی مبنی بر اینکه افرادی که در جلسات آن شرکت می‌کنند، دارویی کشنده به نام عامل ایکس خریداری کرده‌اند، در جریان است اما این اتحادیه چنین ادعایی را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ون دایک در مصاحبه خود توضیح داد که به افرادی که در جلسات سازمان بودند، پیشنهاد کرده بود که پس از خروج ناظم جلسه آنجا بمانند تا او بتواند داروی عامل ایکس را به قیمت ۵۰ یورو در هر دوز به آن‌ها بفروشد.

او گفت: «من با دقت برای افرادی که می‌خواهند اختیار پایان زندگی خود را در دست داشته باشند، برای پایان دادن به زندگی در زمان انتخابی خود آن‌ها در آینده، ابزاری فراهم کرده‌ام.»

«من یک تامین‌کننده‌ام. من عامل ایکس را به بیش از ۱۰۰ نفر ارائه داده‌ام.»

در هلند، کمک به افراد برای خودکشی حداکثر سه سال زندان دارد.

یوس ون وایک، رئیس اتحادیه آخرین آرزو، در ماه سپتامبر به اتهام مشارکت در یک سازمان جنایی دستگیر و به مدت یک روز بازداشت شد.

آقای ون دایک به «د فلنسکرانت» گفت که او همکاری‌ خود با این اتحادیه را پس از مرگ همسرش بر اثر زوال عقل آغاز کرده است.

در همین حال، یکی دیگر از اعضای اتحادیه به نام الکس اس در ماه ژوییه در شهر آیندهوون هلند، به اتهام فروش «قرص‌ خودکشی» به صدها نفر دستگیر شد. دادستان گفت که حداقل شش نفر بر اثر دارویی که گفته می‌شود این مرد ۲۸ ساله تهیه کرده است، جان خود را از دست داده‌اند.

اگر احساس پریشانی و انزوا دارید، یا در تقلای مقابله با آن هستید، سامرتین‌ها به شما یاری می‌رسانند. می‌توانید به صورت رایگان از طریق تلفن، به صورت محرمانه با شماره ۱۱۶۱۲۳ (بریتانیا و جمهوری ایرلند) یا ایمیل [email protected] با آن تماس بگیرید، یا از وب سایت samaritans.org دیدن کنید تا جزئیات تماس نزدیک‌ترین شعبه به خود را بیابید.

اگر در ایالات متحده مستقرید و خودتان یا شخصی که می‌شناسید در حال حاضر به کمک سلامت روان نیاز دارد، با خط کمک ملی پیشگیری از خودکشی به شماره ۱۸۰۰۲۷۳۸۲۵۵ تماس بگیرید. این شماره تلفنی رایگان و محرمانه برای مقابله با بحران است که ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته در دسترس همگان است.

© The Independent

بیشتر از جهان