نخستین دیدار سران آمریکا و فرانسه پس از تنش دیپلماتیک ماه سپتامبر

بایدن قرار است در حاشیه اجلاس گروه ۲۰، با سران سه متحد اروپایی واشینگتن در برجام یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان دیدار کند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، که برای شرکت در نشست سران گروه ۲۰ در رم ایتالیا و اجلاس بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی در گلاسکو اسکاتلند به اروپا سفر کرده است، قرار است روز جمعه با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دیدار کند.

این نخستین دیدار آن‌ها پس از تنش دیپلماتیک ماه سپتامبر دو کشور است که پس از اعلام تصمیم استرالیا مبنی بر عقد قرارداد با آمریکا و بریتانیا برای ایجاد ناوگان زیردریایی هسته‌ای به وجود آمد؛ قراردادی که فرانسه هم قصد داشت آن را به‌ دست آورد.

پاریس در واکنش به این توافق، اواخر شهریورماه، سفیر خود را از واشینگتن فرا خواند. چند روز بعد، بایدن و ماکرون تلفنی گفت‌وگو و توافق کردند که فرانسه سفیر خود را به آمریکا بازگرداند و اواخر اکتبر در اروپا با هم دیدار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دیدار در آستانه نشست سران ۲۰ قدرت اقتصادی جهان در رم و همچنین کنفرانس سازمان ملل متحد در گلاسکو برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی برگزار خواهد شد و مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیش‌تر ابراز امیدواری کرده است که دیداری «سازنده و اصولی» باشد.

جیک سالیوان روز پنجشنبه، پیش از عزیمت رئیس‌جمهوری آمریکا و هیئت همراه او به اروپا، به خبرنگاران گفت که بایدن قرار است در حاشیه اجلاس گروه ۲۰، با سران سه متحد اروپایی واشینگتن در برجام یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان دیدار کند.

به گفته مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، جو بایدن و امانوئل ماکرون درباره مسائل عمده دیگری که دو کشور متحد در سطح بین‌الملل با آن‌ها مواجه‌اند هم گفت‌وگو خواهند کرد؛ از مبارزه با تروریسم در خاورمیانه گرفته تا مسائل اقتصادی و تجاری.