هیچ محدودیت پوششی در نخستین گرندپری عربستان سعودی وجود نخواهد داشت

در سال ۲۰۱۹ الزام بازدیدکنندگان زن خارجی برای پوشیدن عبایه در عربستان برداشته شد

۳۴ روز تا شروع مسابقات فرمول یک عربستان مانده است-Robyn Beck / AFP

برخلاف گزارش‌هایی که در ابتدای این ماه منتشر شده بود، هیچ محدودیت پوششی در نخستین گرندپری عربستان سعودی که در اوایل ماه دسامبر در پیست خیابانی جدید کورنیش جده برگزار خواهد شد، وجود ندارد.

مردان و زنان بازدیدکننده از گرندپری عربستان سعودی ملزم به رعایت طرز خاصی از پوشش در پیست کورنیش جده یا مکان‌های عمومی شهر نخواهند بود.

در روزهای گذشته تصاویری تحت عنوان قوانین پوشش گرند پری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که مدعی شده بودند محدودیت‌های نسبتاً سخت‌گیرانه‌ای برای لباس پوشیدن در این رویداد به حضار تحمیل خواهد شد و لباس‌های شرکت‌کنندگان باید آستین‌های بلند و شلوار یا دامن‌های بلند تا زیر زانو داشته باشند. در پاسخ به این ادعاها اعلام شد کسانی که قصد حضور در این گرندپری را دارند می‌توانند همان پوششی را حفظ کنند که برای مسابقات دیگر منطقه، مانند گرندپری بحرین و گرندپری ابوظبی دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهروندان عربستان سعودی معمولاً پوششی اسلامی دارند. زنان لباس‌های مشکی بلندی به نام عبایه به تن دارند که از سر تا پای آن‌ها را می‌پوشاند و تنها دست‌ها و صورتشان نمایان است و برخی نیز روبنده دارند. مردان نیز لباسی سنتی به نام ثوب می‌پوشند که لباسی سفید و آستین بلند است که سراپای بدن را می‌پوشاند و همچنین سرپوشی به نام کوفیه به سر دارند که با حلقه‌ای به نام عقال روی سر ثابت می‌شود.

در سال ۲۰۱۹ الزام بازدیدکنندگان زن خارجی برای پوشیدن عبایه در عربستان برداشته شد.

در هفته‌های اخیر عکس‌هایی در شبکه های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد که حاوی محدودیت‌های پوشش نسبتاً سخت‌گیرانه‌ای برای حضور در گرندپری عربستان بود. این عکس‌ها بحث‌های زیادی را برانگیخت و درحالی‌که عده‌ای معتقد بودند این‌یک مسئله فرهنگی است و باید به فرهنگ پوشش کشور میزبان احترام گذاشت، بسیاری نیز این محدودیت را مغایر آزادی‌های انسانی دانسته و رفتن فرمول یک به کشوری با چنین محدودیت‌هایی را محکوم کردند.

اکنون اما مشخص‌شده که هوادارانی که قصد حضور در عربستان و تماشای نخستین گرندپری به میزبانی این کشور پادشاهی را دارند، می‌توانند همان لباس‌هایی را که در دیگر گرندپری‌ها به تن می‌کنند بپوشند؛ البته با در نظر داشتن حساسیت‌های فرهنگی عربستان سعودی.

وزارت ورزش عربستان سعودی اعلام کرده است که در پیست کورنیش جده و مکان‌های عمومی در جده هیچ الزام پوشش و محدودیتی وجود نخواهد داشت و این موضوع برای همه طرفداران صرف‌نظر از جنسیت صدق می‌کند.

البته در گرندپری عربستان نیز مانند دیگر گرندپری‌های این منطقه خبری از شامپاین در مراسم سکو نیست و جای آن را نوشیدنی‌های گازدار بدون الکل خواهد گرفت.

جاستین بیبر، ایسپ راکی و دیوید گتا به عنوان فوق ستاره‌های اصلی که در اولین گرندپری فرمول یک عربستان سعودی در جده در ۵ دسامبر اجرا خواهند داشت، معرفی شده‌اند. یک روز قبل از مسابقه و در روز تعیین‌خط، حاضران در مسابقه از اجرای جیسون درولو و دی جی تییستو لذت خواهند برد.

عربستان سعودی تشویق رشد صنعت گردشگری در داخل مرزهای خود را هدف گرفته و قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ به پیشرفت چشمگیری در این زمینه دست یابد.

بیشتر از ورزش