ایران در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ و کنفرانس تغییرات اقلیمی

جو بایدن با مقامات کشورهای اروپایی باقی‌مانده در برجام درباره ایران گفت‌و‌گو می‌کند

اجلاس گروه ۲۰ روزهای شنبه و یکشنبه در ایتالیا برگزار می‌شود-Tiziana FABI / AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در رم با رهبران جهان از جمله بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره ایران و دیگر موضوعات مهم گفت‌و‌گو می‌کند. سالیوان در عین حال گفت هنوز برای آمریکا روشن نشده که ایران آماده مذاکره است یا خیر.

قرار است نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در حاشیه این اجلاس با رهبران بریتانیا و فرانسه، از کشورهای باقی‌مانده در برجام؛ درباره ایران رایزنی کند.

اجلاس گروه ۲۰ (G20) شنبه و یکشنبه در رم برگزار می‌شود و اجلاس کاپ۲۶ (COP26) درباره تغییرات اقلیمی نیز روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در گلاسکو برگزار خواهد شد. در حال حاضر جو بایدن به رم رسیده و دیگر رهبران جهان هم در راه‌اند.

به گزارش اورشلیم‌پست به نقل از یک مقام دولت آلمان، برای یک نشست درباره برنامه هسته‌ای ایران در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ برنامه‌ریزی شده است و انتظار می‌رود آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در آن شرکت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات احیای برجام بین ایران و اعضای باقی‌مانده در برجام و با حضور غیرمستقیم آمریکا پس از به قدرت رسیدن دولت جو بایدن آغاز شد. تا کنون شش دور از این مذاکرات انجام شده اما از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خرداد ۱۴۰۰ تا کنون، وفقه‌ای طولانی بر مذاکرات حاکم شده است.

آمریکا و اروپا در این مدت همواره از ایران خواسته‌اند به میز مذاکره بازگردد و در مقابل تهران به سرعت تعهدات هسته‌ای خود را نقض و بازگشت به مذاکره را به تعوییق انداخته است.

با این حال علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پس از سفر روز چهارشنبه به بروکسل و دیدار با هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که مذاکرات تا پیش از پایان ماه نوامبر (کمتر از یک ماه دیگر) از سرگرفته می‌شود. البته هنوز تاریخ دقیق این مذاکرات اعلام نشده است.

آمریکا ضمن استقبال از آمادگی تهران برای مذاکره اعلام کرده که منتظر می‌ماند اروپاییان آمادگی جدی تهران برای ورود به مذاکرات را تایید کنند.

دو رویداد مهم هفته آینده با توجه به حضور همه کشورهای عضو و غیرعضو برجام در آن فرصتی برای جمع‌بندی دیدگاه‌ها درباره مساله هسته‌ای ایران خواهد بود.

رویداد مهم دیگری که پس از این دو اجلاس برگزار می‌شود و برای ایران حائز اهمیت خواهد بود، نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود که ۲۲ تا ۲۶ نوامبر برگزار می‌شود.

ایران پیش از این توانست با یک توافق لحظه آخری با مدیرکل آژانس از تصویب قطعنامه جلوگیری کند. اکنون نیز در آستانه برگزاری یک نشست دیگر برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی کرده است.