شکایت ده میلیون دلاری آریانا گرانده

استفاده بدون مجوز از نام و چهره گرانده برای تبلیغات

Images: Combo Ariana Grande/Vevo - Forever 21/Instagram

آریانا گرانده، خواننده و بازیگر آمریکایی، علیه فروشگاه Forever 21  شکایتی ده میلیون دلاری به دادگاه برد. این فروشگاه پوشاک، متهم است که بدون مجوز، از نام و چهره آریانا گرانده برای تبلیغ محصولاتش استفاده کرده است. 

در این شکایت، که دوشنبه گذشته به دادگاه فدرال لس آنجلس ارائه شد، وکلای گرانده شرکت پوشاک و لوازم آرایش «رایلی رز» را به نقض حق امتیاز علامت تجاری متهم کرده‌اند. «رایلی رز» را دختران بنیانگذاران Forever 21 اداره می‌کنند.

دادخواهی که در این مورد تنظیم شده مدعی است که هر دو شرکت، دست کم ۳۰تصویر و ویدئو را بدون اجازه منتشر کرده و این نگرش اشتباه را القا می‌کند که گرانده این برند را تایید کرده است.

بر اساس این شکایت، اتهامات در پی مذاکره‌ای صورت گرفت که با Forever 21  انجام شد برای همکاری در کارزاری در شبکه‌های اجتماعی. اما این شرکت، مبلغ پیشنهادی گرانده را نپذیرفت.

مدارک دادگاه، ارزش یک پست اینستاگرام گرانده را «شش رقمی» ارزیابی کرده است و می‌گوید مذاکرات در دسامبر سال ۲۰۱۸آغاز شد.

اما، این مذاکره به نتیجه نرسید چون «مبلغی که Forever 21 پیشنهاد کرده بود برای حق امتیاز نام و چهره خانم گرانده بپردازد، برای هنرمندی در قامت او کافی نیست».

وکلای گرانده می‌گویند Forever 21 و رایلی رز، به جای پرداخت هزینه حق امتیاز این خواننده، «کارزاری غلط انداز را بر وب سایت و شبکه‌های اجتماعی» راه انداخت.

در این شکایت آمده است: «استفاده غیر قانونی Forever 21 و رایلی رز از نام، تصویر، چهره و موسیقی خانم گرانده برای تبلیغ برند و محصولات خود، تخلفی واضح و عمدی از حق قانونی او و قوانین رایج تبلیغاتی است».

«با این اقدام، شاکی خواستار غرامت برای خسارت‌های عینی، استرداد سود ناعادلانه، و نیز خسارت‌های تنبیهی برای پیشگیری Forever 21 و رایلی رز از نقض حقوق شخصی و معنوی شاکی است».

در این شکایت چندین مورد گنجانده شده است؛ از جمله این‌که وکلای گرانده، Forever 21 را به استفاده نامناسب از نام، شهرت و محبوبیت خواننده متهم کرده‌اند.

به عنوان مثال، در پست‌های اینستاگرام، لباس و زیورآلات شبیه آن‌چه گرانده در موزیک ویدیوی خود پوشیده بود، به «مدل شبیه» او پوشانده‌اند، و از شعر آواز 7 حلقه (Rings 7) او در زیر‌نویس استفاده کرده‌اند.

سه شنبه گذشته، دادگاه ایالات متحده در ناحیه مرکزی کالیفرنیا به ایندیپندنت گفت هنوز قاضی این پرونده تعیین نشده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از زندگی