ایران از توافق برای ازسرگیری مذاکرات برجام تا پیش از پایان نوامبر خبر داد

«تاریخ دقیق هفته آینده اعلام خواهد شد»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که روز چهارشنبه برای دیدار و گفت‌وگو با هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام در وین به بروکسل پایتخت بلژیک سفر کرده است، از آمادگی تهران برای ازسرگیری مذاکرات تا پیش از پایان ماه آینده میلادی (نهم آذر) خبر داد.

علی باقری در پیامی در توییتر، گفت‌وگوهای امروز خود را با انریکه مورا «جدی و سازنده» توصیف کرد و نوشت: «در مورد عناصر ضروری، مذاکرات موفقی داشتم. توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.»

خبرگزاری ایرنا نیز در گزارشی در همین ارتباط نوشت، باقری در این دیدار تاکید کرده است که آنچه برای تهران موضوعیت دارد، لغو مؤثر تحریم‌ها و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران است و هر توافقی باید این خواسته‌ها را برآورده سازد.

بر اساس این گزارش، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران همچنین ارائه تضمین برای آنچه «عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف‌های مقابل» خوانده است را «خواسته غیرقابل چشم پوشی» جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اعلام کرد.

اندکی پس از انتشار این خبر، بریتانیا، فرانسه و آلمان، ضمن اعلام آمادگی برای دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان ایران، گفته‌اند با این حال هنوز هیچ دعوتنامه‌ای برای انجام این دیدار دریافت نکرده‌اند.

خبرگزاری رویترز از قول یک منبع دیپلماتیک فرانسوی نوشت، به عنوان تروئیکای اروپایی « آماده دیدار در زودترین زمان مناسب ممکن هستیم و از این که ایران پیشنهاد ما را نپذیرفت که امروز وقتی علی باقری کنی در اروپا بود این کار انجام شود، متاسفیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا با هماهنگی و وساطت اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقی‌مانده در برجام همچنان از خرداد تا کنون متوقف مانده است، دو طرف برای ازسرگیری این مذاکرات، حدود دو هفته پیش در تهران با یکدیگر دیدار کردند.

دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرده است که در حال بررسی محتوای مذاکرات دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین ایران، در وین است و به محض پایان بررسی‌ها و جمع‌بندی نهایی، تاریخ بازگشت تهران به میز مذاکرات اعلام خواهد شد، و این تاریخ دیر نخواهد بود.

وزیر امور خارجه پیش‌تر در روز چهارشنبه گفته بود: «به زودی پس از ارزیابی از گفت‌وگوهای امروز معاون سیاسی وزارت خارجه با آقای مورا و مسئولین اتحادیه اروپا در مورد این که در چه تاریخی وارد گفت‌وگو و مذاکره با چهار به‌علاوه یک بشویم، تصمیم می‌گیریم.»

حسین امیرعبداللهیان اضافه کرد که این تاریخ «دیر نخواهد بود و به‌زودی این اتفاق خواهد افتاد.»

ایران در واکنش به خروج آمریکا از توافق برجام و بازگشت تحریم‌هایی که لغو شده بود، تعهدات خود را در توافق نادیده گرفت. ایران می‌گوید که پیش از هر اقدامی، آمریکا باید به برجام بازگردد. واشنگتن می‌گوید که پیش از لغو تحریم‌ها، تهران باید به‌طور کامل از تعهدات خود پیروی کند.

هدف اصلی مذاکرات وین، تعیین نحوه اجرای این دو درخواست است.

بیشتر از جهان