اولین دوز واکسن می‌تواند علایم کووید مزمن را کاهش دهد

مشخص نیست این بهبودی تا دوز دوم دوام می‌آورد یا خیر

کووید مزمن به علایمی گفته می‌شود که پس از ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹، به‌مدت دست‌کم ۱۲ هفته ادامه دارد-SERGEI SUPINSKY / AFP

بر اساس پژوهشی جدید، به نظر می‌رسد اولین دوز واکسن علایم مبتلایان به کووید مزمن را کاهش می‌دهد، هرچند مشخص نیست این بهبود تا دوز دوم دوام می‌آورد یا خیر.

بنا بر یافته‌های تجربی که اداره آمار ملی بریتانیا (ONS) منتشر کرده است، افراد گروه سنی ۱۸ تا ۶۹ سال که اولین نوبت واکسن را زده‌اند ۱۲.۸ درصد کمتر احتمال دارد از ادامه علایم مزمن کرونا خبر بدهند.

تزریق دوز دوم با یک کاهش ۸.۸ دیگر همراه است و «شواهد آماری» حاکی از ادامه روند بهبود پس از دوز دوم است.

از آن‌جا که این پژوهش بر مبنای بررسی علایمی است که خود افراد گزارش می‌کنند، اداره امار ملی بریتانیا نمی‌تواند با اطمینان بگوید که واکسن بر احتمال ابتلا به کووید مزمن اثرگذار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این داده‌ها مشخص نیست که بهبود اولیه پس از دوز اول واکسن تا زمان تزریق دوز دوم پایدار است یا خیر، در عین حال، ارتباط میان واکسن و کووید مزمن در بلندمدت نیز «همچنان نامعلوم است».

بنا بر تعریف، کووید مزمن به علایمی گفته می‌شود که پس از ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹، به‌مدت دست‌کم ۱۲ هفته ادامه دارد.

اداره آمار ملی بریتانیا در این بررسی از موارد کووید مزمن که افراد در فاصله ۳ فوریه تا ۵ سپتامبر گزارش کرده‌اند، استفاده کرده است.

دنیل ایوب‌خانی، رئیس الگوسازی سلامت اداره آمار ملی بریتانیا، در این زمینه گفت: «بررسی کنونی، بزرگ‌ترین بررسی بین‌‌المللی کووید مزمن پس از واکسیناسیون، نشان می‌دهد که احتمال ادامه علایم پس از واکسیناسیون کاهش پیدا می‌کند.»

«اما نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم آیا واکسیناسیون عامل تغییرهای مشاهده‌شده بوده است، و همچنان مشخص نیست آیا این [روند بهبود] در بلندمدت ادامه خواهد داشت یا خیر.»

اداره آمار ملی بریتانیا هیچ شواهد آماری حاکی از تفاوت گزارش کووید مزمن در افرادی که واکسن آسترازنکا، فایزر یا مدرنا زده‌اند، نیافته است.

علاوه بر این، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد روند‌ها بر مبنای ویژگی‌های اجتماعی یا جمعیتی‌ــ از قبیل سن، جنسیت و قومیت‌ــ یا عوامل مرتبط با سلامت مانند سابقه بستری در بیمارستان به‌علت ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ حاد، متفاوت‌اند.

دکتر فرگوس همیلتون، پژوهشگر افتخاری در دانشگاه بریستول، در مورد این بررسی گفت: «این پژوهش برای افرادی که پس از ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹، دچار علایم مزمن شده‌اند بسیار دلگرم‌کننده است.»

«همان‌طور که در پژوهش‌های پیشین نشان داده شده است، به نظر می‌رسد واکسیناسیون در کاهش میزان علایم بیمارانی که پیش‌تر مبتلا شده‌اند فواید مشهود دارد. اکنون چند پژوهش این مسئله را نشان داده‌اند، و نشان می‌دهد که یافته‌های مشاهده‌شده احتمالا درست است.»

«سوال‌های اصلی‌ــ که جدایی‌‌شان از چنین پژوهشی دشوار است‌ــ به این می‌پردازد که آیا رابطه علت و معلولی برقرار است، و این ارتباط چه سازوکاری دارد.»

بر اساس پژوهش پیشین در دانشگاه کینگز کالج لندن، واکسیناسیون کامل خطر تبدیل ابتلا به کووید مزمن را کاهش می‌دهد.

یافته‌های این پژوهش نشان داده بود در همان شمار اندک افرادی که به‌رغم تزریق دو نوبت واکسن، به کووید مبتلا می‌شوند، احتمال بروز علایمی که بیش از چهار هفته ادامه داشته باشد ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. این رقم در مقایسه با افرادی است که واکسن نزده‌اند.

بر اساس اعلام اداره آمار ملی بریتانیا، بیش از یک میلیون نفر از افرادی که در این کشور ساکن‌اند پس از ابتلا به کووید، دچار علایم مزمن شده‌اند.

اداره آمار ملی بریتانیا در تازه‌ترین نظرسنجی از خانوارها که تا ۵ سپتامبر انجام شده، برآورد کرده است که ۱.۱ میلیون نفر پس از ابتلا، به‌مدت بیش از چهار هفته دچار علایم کووید مزمن شده‌اند.

بنا بر اعلام اداره آمار ملی بریتانیا، از میان افرادی که بروز علایم کووید را گزارش کرده‌اند، ۴۰۵ هزار نفر به‌مدت دست‌کم یک سال پس از ابتلا با این مشکل دست‌به‌گریبان بوده‌اند. بیش از ۸۳۰ هزار نفر گفته‌اند دست‌کم تا ۱۲ هفته پس از ابتلا، همچنان علایم بیماری را داشته‌اند.   

© The Independent