لاوروف از همسایگان افغانستان خواست که به آمریکا و ناتو پایگاه نظامی ندهند

دبیرکل سازمان ملل نیز از افزایش موارد نقض حقوق بشر از زمان تسلط طالبان بر افغانستان ابراز نگرانی کرد

 لاوروف با انتقاد از عملکرد آمریکا و ناتو در بیست سال گذشته در افغانستان، وضعیت فعلی افغانستان را نتیجه این حضور نظامی دانست-REUTERS

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، که در نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران، از طریق ویدیویی از قبل ضبط شده صحبت می‌کرد، از همسایگان افغانستان خواست که به آمریکا و ناتو، که این کشور را ترک کرده‌اند، اجازه ایجاد پایگاه نظامی در کشورهایشان ندهند.

در نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان که امروز چهارشنبه در تهران برگزار شد، درباره چگونگی جلوگیری از گسترش بحران در افغانستان، کمک به شکل‌گیری ثبات در آن کشور، و مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر بحث و گفت‌وگو شد.

سرگئی لاوروف گفت: «از همسایگان افغانستان دعوت می‌کنیم که با توجه به خروج ناتو و آمریکا از افغانستان، کشور خود را پایگاه آن‌ها قرار ندهند.»

وزیر امور خارجه روسیه در حالی از کشورهای همسایه افغانستان خواست به آمریکا و ناتو اجازه ایجاد پایگاه نظامی ندهند که یک هفته قبل، خبرگزاری رویترز از نزدیک شدن آمریکا به توافق استفاده از حریم هوایی پاکستان برای انجام عملیات نظامی در افغانستان خبر داد. بر اساس این گزارش، پاکستان در ازای این توافق، از آمریکا امتیازهایی توقع دارد، از جمله کمک به آن کشور در روابطش با هند. رویترز به نقل از منابع خود نوشته است که در صورتی که این توافق نهایی شود، ارتش ایالات متحده آمریکا عملیات تجسس و حمله‌های هوایی در برابر دولت اسلامی خراسان (داعش) در داخل افغانستان را به صورت مداوم و هدفمند اجرا خواهد کرد. به نقل از این گزارش، کاخ سفید می‌خواهد مطمئن شود که از افغانستان هیچ تهدیدی متوجه منافع آمریکا نیست، و برای داشتن این اطمینان، نیاز به پایگاه نظامی در کشورهای همسایه افغانستان دارد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که گروه‌های تروریستی همچنان در افغانستان فعال هستند و فعالیت شبکه‌های قاچاق مواد مخدر نیز در آن کشور برجسته است. آقای لاوروف گفت: «بدون مقابله قاطعانه با تولید و قاچاق مواد مخدر و گروه‌های تروریستی بین‌المللی که از خارج هدایت می‌شوند، بعید است که بتوان سیاست خارجی عادی با کشورهای همسایه، که قبل از همه هدف این فعالیت‌های مخرب‌اند، اتخاذ کرد.» وزیر امور خارجه روسیه مشخص نکرده است که منظورش از «خارج» کدام کشور یا نهاد است که سازمان‌های تروریستی و شبکه‌های قاچاق مواد مخدر در افغانستان را حمایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاوروف با انتقاد از عملکرد آمریکا و ناتو در بیست سال گذشته در افغانستان، وضعیت فعلی افغانستان را نتیجه این حضور نظامی دانست و تاکید  کرد که روسیه برای ثبات و آرامش در افغانستان، هرچه در توان داشته باشد، در هماهنگی با سازمان ملل متحد انجام می‌دهد. خبرگزاری اسپوتنیک بخشی از سخنرانی آقای لاوروف را منتشر کرده است، که در آن آمده است: «باید بگوییم غربی‌ها و ایالات متحده آمریکا که هزاران کیلومتر دورتر از افغانستان هستند، همواره برای تحقق هدف‌های سودمند برای خود از افغانستان استفاده کرده‌اند.» او افزود که افغانستان باید همه‌چیز را از صفر شروع کند، و این نتیجه بیست سال حضور نظامی آمریکا و ناتو در آن کشور است. لاوروف از کشورهایی که در بیست سال گذشته در افغانستان حضور نظامی داشته‌اند خواست که از افغانستان حمایت کنند. او گفت که این کشورها باید مسئولیتشان را در قبال اقتصاد و زیربناهای افغانستان بپذیرند.

با این حال، خبرگزاری تسنیم به نقل از سخنرانی لاوروف در نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان نوشت که او خواهان اقدام عملی، به‌جای برگزاری نشست‌های موازی، در مورد افغانستان شده است. در گزارش تسنیم به نقل از لاوروف آمده است: «من چندی قبل در فرمت مسکو سخنرانی کردم و امیدوارم نشست‌های افغانستان به‌جای کارهای موازی به دنبال تکمیل هم باشند.»

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پیام ویدیویی از قبل ضبط شده‌اش که در نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان پخش شد، بار دیگر نسبت به وقوع وخیم‌ترین بحران بشری در افغانستان هشدار داد. آقای گوترش در این سخنرانی بر حمایت از مردم افغانستان تاکید کرد و از تعامل سازمان ملل متحد با طالبان بر سر رساندن کمک‌های بشری به مردم افغانستان خبر داد. آقای گوترش از افزایش موارد نقض حقوق بشر از زمان تسلط طالبان بر افغانستان ابراز نگرانی کرد و خواستار مبارزه با تروریسم و قاچاق موارد مخدر شد. شرکت‌کنندگان در نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان، از جمله سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان متحد، در سخنرانی‌‌هایشان یادآور شدند که از تشکیل حکومت فراگیر که همه اقوام افغانستان در آن حضور داشته باشند و مبتنی بر ارزش‌های انسانی و رعایت حقوق بشر باشد حمایت و استقبال می‌کنند.

وزیران امور خارجه کشورهای ازبکستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، و ایران در محل نشست حضور داشتند و وزیران امور خارجه روسیه، چین، و دبیرکل سازمان ملل متحد با ارسال ویدیوهای از قبل ضبط شده در این نشست شرکت کردند.