کم‌خوابی باعث تشدید عوارض عادت ماهانه می‌شود

زنان ۴۰ درصد بیشتر از مردان از بی‌خوابی رنج می‌برند

زنان دربرخی دوره‌های زندگی مانند عادت ماهانه، بارداری، زایمان، شیردهی و یائسگی اغلب مورد کم‌توجهی پزشکی قرار می‌گیرند-getty ımages vıa canva

افرادی که خواب کوتاه دارند بیشتر از قاعدگی نامنظم و سنگین رنج می‌برند. زنانی در سنین قاعدگی که کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند، خونریزی بیشتر و نامنظم‌تری دارند. این نتیجه مطالعه جدیدی است که اخیراً در مجله تحقیقات خواب منتشر شده است.

بسیاری از مردم از اهمیت یک استراحت خوب در طول شب آگاه‌اند، اما پژوهشگران در اغلب تحقیقات بر روی درمان‌های دارویی و پیشگیرانه، از زنان غافل شده‌اند.

زنان در برخی دوره‌های زندگی مانند عادت ماهانه، بارداری، زایمان، شیردهی و یائسگی اغلب مورد کم‌توجهی پزشکی قرار می‌گیرند و این باور عمومی که درد و علائمی چون خونریزی، بی‌خوابی و حالت تهوع «عادی» است، باعث می‌شود کیفیت زندگی زنان پایین آمده و برخی بیماری‌ها در آن‌ها سخت‌تر و دیرتر تشخیص داده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پزشکان اخیراً تلاش می‌کنند با کنار گذاشتن پیش‌فرض‌ها درباره علائم بالینی بیماری‌ها در زنان، بررسی‌های علمی را با دقت بیشتری انجام دهند. ازجمله محققان دریافته‌اند کسانی که به‌طور متوسط کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابند ۴۴ درصد بیشتر در معرض قاعدگی نامنظم هستند و ۷۰ درصد بیشتر از خونریزی شدید در طول یک دوره عادت ماهانه، نسبت به افراد سالمی که هفت تا نه ساعت خواب داشته‌اند، رنج می‌برند.

در این تحقیق داده‌های نظرسنجی از ۵۷۴ زن در سن عادت ماهانه در سنین ۲۴ تا ۴۰ سالگی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. از آن‌ها در مورد خونریزی در طول دوران قاعدگی و نظم آن، خواب و چگونگی عملکرد آن‌ها در طول روز سؤال شد. نتیجه این بود که کسانی که دوره‌های قاعدگی سنگین یا نامنظم را تجربه کرده‌اند بیشتر از خواب کوتاه، بی‌کیفیت، خستگی، استرس و افسردگی رنج می‌برند.

زنان قبل یا در طول قاعدگی دچار نوسانات خلقی، گرفتگی عضلات، تحریک‌پذیری و خستگی می‌شوند، ممکن است از اختلال خواب نیز رنج ببرند. این علائم همه مشخصه سندرم پیش از قاعدگی که عموماً به‌عنوان PMS شناخته می‌شود، یا اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی است که می‌تواند موجب افسردگی شدید یا اضطراب در دوره قبل از قاعدگی شود.

از سوی دیگر کم‌خوابی به خودی خود می‌تواند منجر به درد بیشتری شود که می‌تواند PMS و علائم اختلال پیش از قاعدگی را تشدید کند. زنان نیز با کمبود خواب بیشتر احتمال دارد که از اضطراب رنج ببرند و این امر هم خوابیدن را دشوارتر از پیش می‌کند.

چرا این موضوع اهمیت دارد

زنان ۴۰ درصد بیشتر از مردان از بی‌خوابی رنج می‌برند. بااین‌حال درمان‌های پیشرو به‌ندرت سلامت قاعدگی را در نظر می‌گیرند.

گاهی پزشکان برای کمک به اختلالات خواب داروهایی مانند والیوم و امبین را تجویز می‌کنند، اما این‌ها می‌توانند منجر به وابستگی، سندرم ترک و دیگر اختلالات شناختی شوند.

قرص‌های ضدبارداری خوراکی اغلب برای قاعدگی مشکل‌ساز تجویز می‌شوند، اما این قرص‌ها دارای خطرات و عواقبی هستند: این داروها با عوارضی چون افسردگی، خودکشی، لخته شدن خون و سرطان سینه ارتباط دارند.

هنوز چه چیزهایی را نمی‌دانیم

محققانی که سلامت زنان را مطالعه می‌کنند هنوز به‌طور کامل پیچیدگی‌های رابطه بین قاعدگی و خواب را درک نکرده‌اند. شکایات قاعدگی اغلب جدی گرفته نمی‌شوند؛ به‌عنوان‌مثال گاهی اوقات ممکن است سال‌ها طول بکشد تا تشخیص اندومتریوز داده شود، وضعیتی که در آن بافت رحم خارج از رحم در مکان‌هایی مانند لوله‌های فالوپ رشد می‌کند و با قاعدگی شدید و درد مشخص می‌شود. برای حدود ۲۵ درصد از زنان این بیماری در ابتدا بدون علامت ظاهر می‌شود و تشخیص آن را دشوار می‌کند.

بااین‌حال شکایات قاعدگی می‌تواند با آموزش بهتر در مورد نحوه تشخیص مؤثر این شرایط بهبود یابد. همچنین باید آگاهی بهتری در مورد سوگیری ضمنی موجود در بین ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی در برابر کسانی که از مشکلات قاعدگی شکایت دارند، وجود داشته باشد.

گام بعدی چیست

ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی و بیماران نیز می‌توانند بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و بهتر تبادل اطلاعات کنند. به‌عنوان‌مثال پزشکان شاید بهتر باشد نگاه جامع‌تری به علائم قاعدگی داشته باشند و در نظر بگیرند که چگونه تغییرات مهم زندگی مانند بلوغ و عوامل استرس‌زایی مانند حفظ تعادل گریزپای کار و زندگی خانوادگی یا تشکیل خانواده می‌تواند سلامت روانی، درد و مشکلات خواب را بدتر کند. این رویکرد جامع می‌تواند بهتر به بیماران خدمت کند و منجر به یافتن راه‌حل‌های پایدارتر در دراز مدت برای زنان شود.