امید احمدی صفا، ملی‌پوش بوکس ایران، به آلمان پناهنده شد

سردار پاشایی: «امید به خاطر گرفتن عکس با ورزشکار اسرائیلی قید مدال طلا را زد و از ترس جانش پناهنده شد» 

جمهوری اسلامی ایران بارها ورزشکاران ملی‌پوش ایرانی را از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی منع کرده است- عکس از پارس ‌فوتبال

 امید احمدی صفا، ملی‌پوش بوکس ایران، که برای حضور در مسابقه‌های کیک‌ بوکس به ایتالیا سفر کرده بود، به آلمان رفت و در آن کشور پناهنده شد. این رخداد در حالی بود که او به فینال مسابقه‌ها راه یافته بود.

روایت‌های تایید نشده‌ای در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد مبنی بر اینکه امید احمدی صفا در جریان رقابت‌ها با یکی از ورزشکاران اسرائیلی عکس یادگاری گرفته است و این اقدام او تهدیدهای مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشت. این ورزشکار ملی‌پوش با وجود این که به فینال مسابقه‌ها راه یافته بود، مجبور شد ادامه رقابت‌ها را رها کند و به آلمان پناهنده شود.

با این حال، خبرگزاری خبر آنلاین مدعی شده است که امید احمدی صفا در ترکیب تیم ملی بوکس قرار نداشت. در خبری با عنوان «ملی‌پوش بوکس ایران از دسترس خارج شد» آمده است: «امید احمدی صفا ملی‌پوش بوکس ایران که در ترکیب تیم ملی برای مسابقات جهانی حضور نداشت، ظاهرا با اجازه از مسئولان فدراسیون برای حضور در مسابقات کیک بوکس جهانی راهی ایتالیا می‌شود. او که در آخرین اردوهای تیم ملی هم حضور داشت، به دلیل اینکه در سبک‌وزن یک بوکسور دیگر هم در ترکیب بود از مسئولان فدراسیون درخواست می‌کند تا برای گرفتن یک مدال به مسابقات کیک بوکس برود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این خبر، امید احمدی صفا پس از رسیدن به ایتالیا از هتل محل اقامت خود خارج شد و این کشور را به مقصد آلمان ترک کرد و در آلمان به دوستانش پیام داد که در این کشور اقامت دارد. گفته شده است که همسر او نیز گذرنامه آلمانی دارد. مسئولان فدراسیون بوکس تا کنون به این موضوع واکنش نشان نداده‌اند و این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

سام رجبی، جودوکار سابق تیم ملی، که در حال حاضر در آمریکا زندگی می‌کند، درباره ماجرای پیش‌ آمده برای امید احمدی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «امید احمدی صفا، ملی‌پوش بوکس ایران را مجبور به وزن کم کردن شدید کردند تا در وزنی که نماینده اسرائیل حضور ندارد مسابقه دهد. امید با این که به فینال مسابقات جهانی رسیده بود، اما فشارها از سوی مقامات امنیتی به علت عکس گرفتن با حریف اسرائیلی او را مجبور به فرار و پناهندگی در آلمان کرد.»

سردار پاشایی، قهرمان کشتی فرنگی جهان، نیز که در آمریکا زندگی می‌کند، در همین زمینه توییت کرد: « ورزشکار ایرانی با وجود رسیدن به فینال مسابقات جهانی از هتل فرار کرد و به آلمان پناهنده شد. امید احمدی صفا، ملی‌پوش بوکس ایران و قهرمان کیک بوکسینگ جهان، تنها به خاطر گرفتن عکس با ورزشکار اسرائیلی و پس از تهدید مسئولان امنیتی ایران، قید مدال طلای جهان را زد و از ترس جانش پناهنده شد.»

جمهوری اسلامی ایران بارها ورزشکاران ملی‌پوش ایرانی را از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی منع کرده است. فشارهای ناشی از این ممنوعیت‌ها در کنار دیگر مشکلات، برخی از ورزشکاران را مجبور به ترک کشور و مهاجرت کرده است.

سعید مُلایی، عضو تیم ملی جودو ایران، یکی از این ورزشکاران بود که در جریان رقابت‌های المپیک ۲۰۱۹به دلیل روبه‌رو نشدن با نماینده اسرائیل، از حریف خود شکست خورد. او در سال ۲۰۲۱ با پرچم تیم ملی مغولستان به مسابقه‌های المپیک اعزام شد و مدال نقره کسب کرد.

در سال ۲۰۱۷ نیز علیرضا کریمی، ملی‌پوش تیم ملی کشتی، در مسابقه‌های قهرمانی جهان در حالی که از حریف روسی خود جلو بود، به خاطر مواجه نشدن با حریف اسرائیلی در مرحله بعد، به دستور مربی‌ بازی را واگذار کرد. کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «باید ببازی» به این موضوع واکنش نشان دادند. با وجود محرومیت کریمی و مربی‌اش از رقابت‌های جهانی، علی خامنه‌ای این اقدام را تقدیر کرد. 

مرداد سال جاری، هم‌زمان با شروع کار دولت سیزدهم، نمایندگان مجلس از وزیر جدید ورزش و جوانان خواستند که ورزشکارانی را که مقابل حریفی از اسرائیل حاضر نمی‌شوند، در وزارت ورزش استخدام کند.