دنبال کردن اخبار بد کرونا، سلامت روان را تهدید می‌کند

از شبکه‌های اجتماعی برای ترویج مهربانی استفاده کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند کاری می‌کند که مردم احساس بدبختی کنند-canva

تصور کنید که اول زمستان ۱۳۹۸ است، شما در ساعات فراغت میان کار، خبرهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی را بالا و پایین می‌کنید. عناوینی مانند «تعداد کشته‌ها همچنان در حال افزایش است»، «بیماری نوظهور دنیا را فراگرفته است» و «نظام‌های مراقبت‌ بهداشتی در حال ازکارافتادن هستند» جلوی چشمان شما ظاهر می‌شوند. حالتان گرفته می‌شود و اعصابتان به هم می‌ریزد، اما نمی‌توانید دست از بالا و پایین کردن اخبار بردارید.

شما تنها کسی نیستید که از این‌همه خبر بد دچار اضطراب شد. تحقیقات نشان داده که مردم تمایل به جستجوی اطلاعات در زمان‌های متزلزل و نامطمئن دارند، این‌یک راه طبیعی برای مقابله با بی‌اطلاعی است؛ اما آیا جستجوی مداوم اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی که آن را «جستجوی اخبار ناگوار» (doomscrolling) می‌نامند، در دوران همه‌گیری یا هر زمان دیگری مفید است؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحقیقات در مورد تأثیر اخبار بد بر خلق‌وخوی مخاطبان به‌طورکلی نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض اخبار منفی کووید احتمالاً برای «سلامت احساسی» ما مضر است. درواقع شواهد اولیه، تأثیر اخبار کووید بر ناراحتی‌های روانی را نشان داده است.

شبکه‌های اجتماعی خود را به‌جایی مثبت‌ تبدیل کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند کاری کند که مردم احساس بدبختی کنند، مثلاً پرداختن به محتوای منفی درباره کرونا از طریق توییتر یا یوتیوب در بحبوحه همه‌گیری این بیماری، چنین نتیجه‌ای خواهد داشت.

پس چه می‌توانیم بکنیم تا از خود مراقبت کرده و اوقات خود را در شبکه‌های اجتماعی لذت‌بخش‌تر کنیم؟

یک گزینه این است که حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را به‌طورکلی حذف کنیم. ارقام نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از کاربران فیس‌بوک در بریتانیا و ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۰ اینکه از این شبکه اجتماعی خارج شوند فکر کرده‌اند.

اما چقدر واقع‌بینانه خواهد بود که از شبکه‌هایی که نزدیک به نیمی از جمعیت جهان را به هم متصل می‌کنند، فاصله بگیریم، به‌ویژه زمانی که تعاملات اجتماعی رودررو می‌تواند مخاطره‌آمیز یا غیرممکن باشد؟

با توجه به اینکه اجتناب از شبکه‌های اجتماعی ممکن است عملی نباشد، چندراه دیگر را برای مثبت‌تر کردن تجربه شما در شبکه‌های اجتماعی پیشنهاد می‌کنیم.

۱. مراقب آنچه در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید باشید. اگر برای ارتباط با افراد دیگر وارد این شبکه‌ها می‌شوید، به‌جای آخرین عناوین خبری، روی عکس‌ها و اتفاقات شخصی به اشتراک گذاشته‌شده توسط خانواده و دوستان تمرکز کنید.

۲. به دنبال محتوایی باشید که شمارا خوشحال می‌کند. ممکن است تصاویری از بچه‌گربه‌های بامزه، مناظر زیبا، ویدیو از غذاهایی که دهان را آب می‌اندازند و یا چیز دیگری مناسب این کار باشد. حتی می‌توانید کسانی در شبکه‌های اجتماعی را دنبال کنید که محتوای کاربردی و مثبت به اشتراک می‌گذارند.

۳. از شبکه‌های اجتماعی برای ترویج مهربانی استفاده کنید. به اشتراک گذاشتن چیزهای خوبی که در زندگی شما اتفاق می‌افتد می‌تواند خلق‌وخوی شما را بهبود بخشد و روحیه مثبت شما می‌تواند به دیگران نیز سرایت کند. همچنین ممکن است دوست داشته باشید در شبکه‌های اجتماعی از دیگران تعریف کنید. درحالی‌که این ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، مردم بیشتر ازآنچه فکر کنید از آن استقبال و قدردانی می‌کنند.

۴. بر روی اخبار مثبت تمرکز کنید. افراد نجات‌یافته و خانواده‌های خوشحال از بازگشت عزیزانشان از بیمارستان را دنبال کنید. تحقیقات مثبت از اثر واکسن و آمار بالا رفتن تعداد افراد واکسینه شده و کاهش بیماری را بخوانید و با دیگران به اشتراک بگذارید.

به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که از همه اخبار و محتوای منفی دوری‌کنید. ما باید بدانیم در جهان چه می‌گذرد، اما در نظر داشته باشید دنبال کردن اخبار نگران‌کننده در سراسر دنیا اغلب تأثیری برای بهبود سلامت جسمی شما و یا دوری کردن از خطر جدی نمی‌شود اما می‌تواند سلامت روان شما را عمیقاً تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر از زندگی