شرکت‌های بین‌المللی از ایجاد مقر منطقه‌ای خود در ریاض خبر دادند

عربستان سعودی به دنبال تبدیل پایتخت خود به مرکز تجاری جهانی است

FAYEZ NURELDINE / AFP

خالد الفالح، وزیر سرمایه گذاری عربستان سعودی گفت که امروز چهارشنبه، صدور مجوز و آغاز تأسیس دفتر مرکزی منطقه‌ای شرکت‌های بین‌المللی در ریاض اعلام خواهد شد.

این اعلامیه در حاشیه کنفرانس ابتکار سرمایه گذاری که با مشارکت بین المللی در ریاض برگزار شد، به نشر رسید.

در جلسه ابتکار سرمایه گذاری آینده، الفالح به نیاز به سرمایه گذاری شرکت‌های نفتی و بازارهای مالی بزرگ در گذار به انرژی پاک و همچنین سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی برای دستیابی به سبد متوازن‌تری از انرژی اشاره کرد.

وی افزود که آرامکوی عربستان سعودی،ADNOC  امارات، شرکت نفت کویت و سایر غول‌های نفتی باید در این برنامه متنوع‌سازی سبد انرژی سرمایه‌گذاری کنند.

وی گفت جهان هم‌اکنون به این نقطه تحولی رسیده است. بازارهای مالی جهانی هم‌اکنون روی این تغییر در مفهوم سبد انرژی سرمایه‌گذاری می‌کنند. آن‌ها فهمیده‌اند که موضوع انرژی یک مفهوم دو قطبی صفر و یک نیست. در کنار  توسعه انرژی و افزایش دسترسی به آن باید به محیط زیست، مسئولیت اجتماعی و مسئولیت شرکت‌های تولیدکننده انرژی توجه کرد: «من فکر می‌کنم شرکت‌های زیادی وجود دارند که در نفت و گاز سرمایه‌گذاری می‌کنند و اکنون از نظر توجه به مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی عملکرد بسیار خوبی دارند.»

در اوایل فوریه سال میلادی کنونی، پادشاهی سعودی گروهی متشکل از ۲۴ شرکت چند ملیتی را برای ایجاد یک دفتر مرکزی منطقه‌ای در ریاض جذب کرد. عربستان سعودی به دنبال تبدیل پایتخت خود به مرکز تجاری جهانی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از جمله شرکت‌هایی که در آخرین دوره کنفرانس ابتکار سرمایه‌گذاری آینده اعلام کردند که مقر منطقه‌ای ایجاد می‌کنند، گروه مهندسی آمریکایی Bechtel، شرکت هتل‌داری هندی Oyo و چند کمپانی دیگر هستند.

مشارکت شرکت‌های چندملیتی در نشست کنونی کنفرانس ابتکار سرمایه‌گذاری آینده، و موافقت آن‌ها با ایجاد سازوکارهای اداری پیاده کردن پروژه‌ها، گام دیگری به سوی تحکیم توسعه ساختاری بلندپروازانه اقتصاد پادشاهی عربستان خواهد بود.