تشدید رقابت های انتخاباتی در اسرائیل

تلاش برای بهره برداری از تحولات اخیر به سود انتخابات

عکس از: خبر گزاری فرانسه (اندیپندنت عربی)

با نزدیک شدن زمان انتخابات پارلمانی اسرائیل، رقابت میان احزاب سیاسی در این کشور افزایش یافته و جناح های مختلف سیاسی در تلاش برای بهره برداری از تحولات سیاسی و نظامی اخیر در منطقه هستند. البته رقابت میان حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و ائتلاف آبی سفید به رهبری ژنرال بنی گانتز نسبت به سایر احزاب بیشتر و پر رنگ تر است.

عمده ترین مسایلی که احزاب سیاسی به منظور جلب توجه رأی دهندگان در کارزار های انتخاباتی مطرح می کنند عبارت است از:

امنیت اسرائیل و پاسداری از ثبات و استقرار کشور در برابر تهدید های ایران و حزب الله، حفظ امنیت مناطق مرزی با اردن، مقابله با حضور نیرو های وابسته به ایران در نوار مرز با اسرائیل و جلوگیری از تلاش های ایران برای دستیابی به سلاح های هسته ای.

مقابله با تهدید های سازمان حماس

نظر سنجی های اخیر نشان از کاهش محبوبیت بنیامین نتانیاهو و افزایش محبوبیت بنی گانتز دارد و میزان رقابت میان این دو حزب عمده به جایی رسیده است که هیچ یک از آن ها به تنهایی، موفق به تشکیل دولت نخواهند شد. تشدید رقابت های انتخاباتی به حدی اوج گرفته است که بنیامین نتانیاهو در تلاش برای پیشدستی در برابر رقیب خود، دست به هر اقدامی می زند. در پی همین اقدامات، نتانیاهو به رغم هشدار های امنیتی و خطرات سیاسی، از حرم ابراهیمی در شهر الخلیل دیدار کرد.

درگیری های اخیر اسرائیل با حزب الله، بنیامین نتانیاهو را در برابر موج وسیعی از انتقادات قرار داده و شمار زیادی از شهروندان اسرائیلی خواستار بازجویی او می باشند. بنا بر این نتانیاهو که خود را در معرض چالش های سیاسی یافت ،برای جلب حمایت ساکنان شهرک های یهودی نشین و جناح راست افراطی، وارد حرم ابراهیمی شد و دستور بازداشت جوانان فلسطینی را صادر کرد که دست به اعتراض علیه او زده بودند.

در حالی که این دیدار باعث خشم فلسطینی ها شده و احتمال می رود واکنش های ناخوشایندی در پی داشته باشد اما دیدار از حرم ابراهیمی که به عنوان یکی از میراث های مقدس یهودیان به شمار می رود، یک موفقیت و امتیاز برای نتانیاهو است و ممکن در انتخابات به سود او تمام شود.

کشمکش های انتخاباتی

تحولات اخیر در اسرائیل، منجر به کاهش محبوبیت تمام احزاب سیاسی شده است و رسیدن به پیروزی در انتخابات را آن چنان دشوار کرده است که احزاب سیاسی ناگزیر اند حتی برای به دست آوردن یک رأی، به رقابت و مبارزه بپردازند. ائتلاف آبی سفید تلاش می کند آرای جناح چپ "اسرائیل خانه ما است" به رهبری آویگدور لیبرمن  را به دست آورد به ویژه این که نظر سنجی های نشان می دهد که اگر جناب چپ یاد شده با نتانیاهو ائتلاف نکند، نتانیاهو به تنهایی قادر به تشکیل دولت نخواهد بود.

با آنکه جناح چپ به رهبری لیبرمن در این اواخر پنج کرسی در پارلمان اسرائیل از دست داده است اما ممکن است با یک انتخابات موفق، موقعیت قوی خود را دو باره به دست آورد.

در همین حال، بنی گانتز در صدد استفاده از موقعیت قبلی اش به عنوان رئیس ستاد ارتش است و علیه اقدامات نتانیاهو در بحران مرزی با لبنان واکنش های تحریک آمیزی از خود نشان می دهد. وی بنیامین نتانیاهو را مقصر در برابر امنیت ملی اسرائیل می داند و می گوید میزان تلفات سربازان اسرائیل در تنش های اخیر با حزب الله بیشتر از آن چیزی است که نتانیاهو اعلام کرده است. بنی گانتز تلاش دارد خود را به عنوان حامی امنیت اسرائیل و شخصیت مناسب برای رهبری اسرائیل در شرایط حساس کنونی قلمداد کند.

در تلاش دیگری برای جلب حمایت رأی دهندگان، گانتز در کارزار های انتخاباتی تأکید بر اهمیت دره مرزی اردن با اسرائیل دارد و می گوید اگر در انتخابات پیروز شود، این دره استراتژیک را که ضامن امنیت اسرائیل می باشد از دست نخواهد داد. وی همچنان تأکید بر حفظ شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری دارد.

گانتز می گوید ما برنده ای انتخابات هستیم و حکومت فراگیر را تشکیل خواهیم داد سپس از حزب لیکود دعوت خواهیم کرد تا برای تأمین منافع ملی با ما یکجا شود. وی می گوید اسرائیل نیاز به یک نظام سکولاریسم دار تا همه ای شهروندان حقوق خود را به صورت یکسان به دست آورند.

از سوی دیگر، سایر احزاب سیاسی اسرائیل در تلاش اند تا مانع پیروزی دو حزب بزرگ اسرائیل یعنی لیکود و ائتلاف آبی سفید شوند، آن ها در مبارزات انتخاباتی، از مردم می خواهند تا رأی خود را به جناح های دموکرات بدهند و از حمایت لیکود و ائتلاف آبی سفید که آلوده با فساد هستند، دست بردارند.

حزب لیکود مبارزات انتخاباتی فراگیری را روی دست گرفته است تا همه ای ابعاد سیاسی، نظامی و اقتصادی را شامل شود و در تلاش برای زدودن اتهامات فساد علیه بنیامین نتانیاهو، رهبر این حزب می باشد.

حزب لیکود در صفحه تویتر خود، پیامی از دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده نشر کرده است که از نتانیاهو حمایت می کند و او را شایسته ی مقام نخست وزیری اسرائیل در شرایط حساس کنونی می داند. اعلام حمایت آمریکا از نتانیاهو در حالی نشر می شود که نخست وزیر اسرائیل سرگرم رایزنی با مشاوران ارشد رئیس جمهور آمریکا در مورد حمایت از اسرائیل در برابر تهدید های خارجی است.

از طرف دیگر، اطرافیان نتانیاهو در تلاش برای جلب حمایت مسکو هستند و از روسیه می خواهند به منظور ابراز حسن نیت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قبل از برگزاری انتخابات، از اسرائیل دیدن کند و یا این که مشاوران امنیتی ایالات متحده، روسیه و اسرائیل نشست دیگری در اسرائیل داشته باشند.

در همین حال، برخی از مقامات ارشد امنیتی اسرائیل با امضای پیمان مشترک دفاعی با ایالات متحده مخالفت می کنند و اصرار دارند که ممکن این پیمان دفاعی مشترک، عرصه ای فعالیت های نظامی ارتش اسرائیل را در برابر تهدید های امنیتی آینده محدود کند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه