آمریکا مجوز غول مخابراتی چین را لغو کرد

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹ سنا، «چاینا تلکام» بزرگ‌ترین اپراتور خطوط مخابراتی و پهنای باند اینترنتی جهان است

چاینا تلکام ،به‌عنوان یکی از سه غول بزرگ مخابراتی پکن شناخته می‌شود - NICOLAS ASFOURI / AFP

آمریکا مجوز یکی از بزرگ‌ترین غول‌های مخابراتی چین را به‌دلیل نگرانی‌ها در مورد «امنیت ملی» لغو کرد.

کمیسیون مخابرات فدرال (FCC) این کشور روز سه‌شنبه به لغو مجوز فعالیت چاینا تلکام (شرکت تلکام چین) رای داد. در پی این تصمیم، اکنون این شرکت خدمات اینترنتی ۶۰ روز فرصت دارد تا به فعالیتش در آمریکا پایان دهد.

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹ سنا، چاینا تلکام بزرگ‌ترین اپراتور خط مخابراتی و پهنای باند اینترنتی جهان است.

به گفته مقام‌ها، این امر که پکن چاینا تلکام را تحت کنترل دارد می‌تواند این امکان را فراهم کند که چین از طریق این شرکت به «تماس‌ها و ارتباط‌ها در آمریکا دسترسی پیدا کند، آن‌ها را ذخیره کند، دچار اختلال کند یا مسیرشان را تغییر دهد».  

آن‌ها در ادامه افزودند این دسترسی به دولت چین امکان می‌دهد «به جاسوسی و سایر فعالیت‌های مخرب علیه آمریکا دست بزند».

چاینا تلکام، که به‌عنوان یکی از سه غول بزرگ مخابراتی پکن شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۹، بیش از ۳۳۵ میلیون مشترک در سراسر جهان داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه آوریل ۲۰۲۰ دولت آمریکا آمده است خدمات شبکه مجازی سیار چاینا تلکام بیش از چهار میلیون آمریکایی چینی‌تبار، سالانه دو میلیون گردشگر چینی که به آمریکا سفر می‌کنند، ۳۰۰ هزار دانشجوی دانشگاه‌های آمریکا و بیش از ۱۵۰۰ بنگاه تجاری چین در این کشور را پوشش می‌دهد.

این شرکت، که در ۱۱۰ کشور فعالیت دارد، به دفاتر دولتی چینی مستقر در آمریکا نیز خدمات می‌دهد.

سخنگوی چاینا تلکام این تصمیم را «مایوس‌کننده» خواند و گفت: «در نظر داریم در حالی که به خدمات‌رسانی به مشتریانمان ادامه می‌دهیم، تمام گزینه‌های موجود را دنبال کنیم.»

این دومین بار در بیش از یک سال گذشته است که کمیسیون مخابرات فدرال به‌دلیل بیم و نگرانی از اقدام دولت چین به سوءاستفاده و کنترل داده‌ها، تهدید به قطع خدمات چاینا تلکام می‌کند.

در آوریل سال گذشته، این کمیسیون اعلام کرد: «بسیار محتمل است که چاینا تلکام وادار شود و بدون نظارت قضایی مستقل... درخواست‌های دولت چین را بپذیرد.»  

لغو مجوز چاینا تلکام اندکی پس از آن اعلام شد که جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، و لیو هه، معاون نخست‌وزیر چین، در مورد اقتصادی جهانی گفت‌وگو کردند.

این دیدارحاکی از بهبود تدریجی روابط واشنگتن و پکن بود که در جریان تبادل اخیر زندانی و بر سر مسئله تایوان دچار اختلاف و تنش شده بودند.

© The Independent

بیشتر از جهان