آلودگی هوا در پایتخت سالانه ۴۰۰۰ قربانی می‌گیرد

به گفته یکی از کارشناسان محیط زیست، مشکلات اقتصادی موضوع‌هایی مثل آلودگی هوا از اولویت خارج کرد

در سال‌های اخیر، به‌دلیل آلودگی ناشی از سوخت مازوت، میزان آلاینده‌های هوا افزایش یافته است‌ــATTA KENARE/AFP

محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد سالانه ۴۰۰۰ نفر در تهران به‌دلیل آلودگی هوا، جان خود را از دست می‌دهند. پیش‌تر سایر مقام‌های مسئول نیز آمار ۴۰۰۰ نفری قربانیان آلودگی هوا در تهران را اعلام کرده بودند. در زمستان ۱۳۹۹، زهرا صدراعظم نوری، رئیس سابق کمیسیون محیط‌ زیست شورای شهر تهران،  نیز خبر داده بود که آلودگی هوا به مرگ سالانه ۴۰۰۰ نفر در تهران منجر می‌شود. پیش از او نیز برخی مدیران شهری این موضوع را مطرح کرده بودند.

با این حال، در سال‌های اخیر، نه‌ تنها برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوای تهران ارائه نشد، بلکه به‌دلیل آلودگی ناشی از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها، میزان آلاینده‌های هوا افزایش یافت. علاوه بر سوخت مازوت، ناوگان فرسوده حمل‌و‌نقل شهری، موتورسیکلت‌ها و ساخت‌و‌سازهای منطقه ۲۲ تهران نیز از جمله عوامل آلودگی هوای پایتخت به شمار می‌روند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نخستین روزهای مهر امسال، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده بود که هوای پایتخت در سه ماه تابستان، ۷۱ روز در شرایط قابل‌قبول و ۲۲ روز در شرایط آلوده قرار داشت. در این میان، ۲۱ روز هوا برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد و یک روز نیز کیفیت هوا برای همه گروه‌ها، ناسالم بود. بر اساس گزارش این شرکت، تهرانی‌ها در تابستان سال جاری حتی یک روز هم هوای سالم نداشتند.

حالا در خبری جدید، محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، نیز اعلام کرده است که سالانه ۴۰۰۰ نفر مستقیم و غیرمستقیم در اثر آلودگی هوا فوت می‌کنند. او روز سه‌شنبه ۴ آبان، با بیان اینکه تهران جزو آلوده‌ترین شهرهای دنیاست، در جمع خبرنگاران گفت: «روز گذشته، جلسه‌ای با فراکسیون محیط‌ زیست مجلس داشتیم که عملکرد سازمان‌ها و نهاد‌ها در خصوص کاهش آلودگی هوا بررسی شد و متاسفانه بخش حمل‌و‌نقل عمومی تاثیر بسزایی در آلودگی هوای تهران دارد.» 

به گفته حمیدی، تردد اتوبوس‌ها و تاکسی‌های فرسوده که عمر آن‌ها از ۱۲ سال گذشته است، موجب آلودگی هوای تهران می‌شود. او همچنین درباره میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها گفت: «با توجه به اینکه ۳.۵ تا ۴ میلیون دستگاه موتورسیکلت نیز در شهر تهران داریم، هر موتورسیکلت سه برابر دیگر وسایل نقلیه آلودگی ایجاد می‌کند و تردد آن‌ها نیز در دوران کرونا بیشتر شده است.» حمیدی ابراز امیدواری کرد سازمان‌هایی که در بحث کاهش آلودگی هوا سهیم‌اند، به وظیفه خود عمل کنند. 

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تعداد روزهای آلوده این شهر از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷، تقریبا به‌طور ‌پیوسته روند کاهشی داشته اما از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، هر سال بر تعداد روزهای آلوده افزوده شده است. بهزاد اشجعی، کارشناس محیط‌زیست، درباره علت افزایش تعداد روزهای آلوده در تهران به خبرگزاری ایسنا گفت: «از سال ۹۷ که مشکلات اقتصادی کشور افزایش یافت، موضوعاتی مانند آلودگی هوا دیگر جزو اولویت‌های اصلی در طرح‌های دولت یا در بررسی بودجه توسط مجلس نبود و به‌ همین دلیل، اعتبارات و منابع در این زمینه اختصاص نیافت و اجرای احکام نیز به تعویق افتاد که نتیجه آن افزایش آلودگی هوا شد.» 

اشجعی با اشاره به اینکه کلان‌شهری مانند تهران دهه‌ها است که با معضل آلودگی هوا درگیر است، افزود: «ما همچنان با معضل آلودگی هوا درگیر هستیم، چرا که راهکارهای ارائه‌شده برای کاهش آلودگی هوا تاکنون به‌درستی و کامل اجرا نشده است. اگر این راهکارها که در قالب قوانین مصوب و ابلاغ شده‌اند اجرا می‌شد اکنون به‌طورقطع  از لحاظ آلودگی هوا شرایط بهتری داشتیم و تعداد روزهای آلوده سال به‌مراتب کمتر بود. تا زمانی که راهکارها و اقدامات لازم جهت کاهش آلودگی هوا توسط دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط رعایت و اجرا نشوند، نمی‌توانیم به بهبود کیفیت هوا امیدوار باشیم.»