خبرنگاران افغان: کشورها و سازمان‌های حامی آزادی بیان ما را فراموش نکنند

خبرنگارانی که در افغانستان مانده‌اند از کشورها و سازمان‌ها خواستند به آنان کمک کنند خود را به جای امن برسانند

مسئولان برخی نهادها به‌جای خبرنگاران، اعضای خانواده‌‌شان را با اسناد جعلی از افغانستان خارج کرده‌اند‌ـ WAKIL KOHSAR / AFP

تعدادی از خبرنگاران افغان که تاکنون نتوانسته‌اند از افغانستان خارج شوند، با ابراز نگرانی از برخورد خشونت‌بار طالبان با خبرنگاران، از کشورها و سازمان‌‌های حامی خبرنگاران و فعالان حقوق بشر خواستند به آنان کمک کنند خود را به مکان امن برسانند.

شماری از این خبرنگاران که در کابل به سر می‌برند و پس از سقوط دولت پیشین افغانستان نتوانستند از این کشور خارج شوند، با ارسال پیامی به نهادهای حامی رسانه‌ها و جامعه جهانی، خواستار نجات جان خود و خانواده‌هایشان شدند. در نامه این خبرنگاران آمده است: «ما خبرنگاران، با روی کار آمدن حکومت طالبان، شغل خود را از دست داده‌ایم و اکنون مصونیت جانی نیز نداریم، جامعه جهانی باید برای نجات ما اقدامی بکند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبرنگاران تعدادی از نهادهای حامی رسانه‌ها در افغانستان را به سوء‌استفاده از نام خبرنگاران افغان متهم و تاکید کرده‌اند مسئولان برخی نهادها به‌جای خبرنگاران، اعضای خانواده‌‌شان را با اسناد جعلی از افغانستان خارج کرده‌اند.

پس از سقوط دولت پیشین افغانستان به‌دست طالبان، شمار زیادی از خبرنگاران افغان به کشورهای خارجی فرار کردند، اما صدها خبرنگار هنوز در داخل افغانستان مانده‌اند که شماری از آنان به‌دلیل رویکرد انتقادی که به طالبان داشتند، در ترس به سر می‌برند و در معرض خطرند.

هرچند پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، رهبر طالبان عفو عمومی اعلام کرد، قتل، کشتار و بازداشت گسترده مخالفان طالبان به‌خصوص کسانی که در گذشته با این گروه جنگیده و یا ازعملکرد آن انتقاد کرده بودند ترس و وحشت مخالفان طالبان را افزایش داده است. محدود‌سازی رسانه‌ها، بازداشت و شکنجه خبرنگاران، جلوگیری از نشر آزادانه اخبار فضا را برای کار رسانه‌ای در افغانستان دشوار و ناممکن ساخته است. به همین دلیل، ده‌ها شبکه رادیویی، تلویزیونی و مطبوعات در افغانستان به کار‌شان پایان داده‌اند. در آخرین مورد، رادیو بُست در هلمند، پس از ده سال فعالیت، روز گذشته ۳ آبان، به کارش پایان داد.