آلودگی هوا تعداد اسپرم‌های مردان را کم می‌کند

حدود ۹۲ درصد جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که میزان ریز‌ذرات هوا از حداقل معیار ایمنی تعیین‌شده، بیشتر است

آلاینده‌ها از منابعی همچون اگزوز خودروها، کارخانه‌ها، آتش‌سوزی در طبیعت و اجاق‌های هیزمی آزاد می‌شود - Ed JONES / AFP

نتایج یک مطالعه جدید که روی موش انجام شده است، نشان داد که آلودگی هوا با ایجاد التهاب در مغز، تعداد اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد.

پژوهش جدید دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) نشان داده است که نوع خاصی از یاخته‌های عصبی مرتبط با چرخه خواب و چاقی؛ مسئول کاهش تعداد اسپرم به دلیل آلودگی هوا است.

محققان دریافتند میان این یاخته‌های عصبی که در بخشی از مغز یافت می شوند که معمولاً میل جنسی، گرسنگی و تشنگی را کنترل می‌کند و دستگاه تناسلی خطی مستقیم وجود دارد که  موجب التهابی می‌شوند که به کاهش تعداد اسپرم منجر می‌شود.

دکتر ژکانگ یینگ، استادیار پزشکی دانشگاه مریلند و نویسنده اصلی این تحقیق، گفت: «طبق یافته‌های ما آسیب وارده بر اثر آلودگی هوا -دست‌کم به تعداد اسپرم‌های انسان- را می‌توان با حذف یک نشانگر التهابی از مغز موش‌ها جبران کرد. بدین ترتیب شاید بتوان روش‌های درمانی پیدا کرد که از بروز اثرات زیان‌بار آلودگی هوا بر باروری انسان جلوگیری کند یا آسیب‌های این اثرات را جبران کند.»

«با نگاهی دوباره می‌بینیم منطقی است که یاخته‌های عصبی هیپوتالاموس عامل القای این واکنش التهابی باشند که به کاهش تعداد اسپرم انسان منجر می‌شود، زیرا می‌دانیم که هیپوتالاموس شاهراه اصلی ارتباطی میان مغز و دستگاه تناسلی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق برآوردها حدود ۹۲ درصد جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که میزان ریز‌ذرات هوا از حداقل معیار ایمنی تعیین‌شده توسط سازمان جهانی بهداشت بیشتر است.

این آلاینده‌ها از منابعی همچون اگزوز خودروها، کارخانه‌ها، آتش‌سوزی در طبیعت و اجاق‌های هیزمی آزاد می‌شود.

دکتر چارلز هونگ، پزشک، و ملوین شاروکی استاد ارشد رشته پزشکی و مدیر مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه مریلند، گفتند: «این یافته‌ها نشان از مفاهیمی وسیع‌تر از صرف موضوع باروری دارد زیرا التهاب مغز بر اثر آلودگی هوا می‌تواند موجب بروز مشکلات بسیاری نظیر فشار خون بالا، بیماری قند و بیماری‌های قلبی شود.»

ای. آلبرت ریس معاون مدیرعامل امور پزشکی دانشگاه مریلند گفت کسانی که درنتیجه قرار گرفتن زیاد در معرض ریز ذرات دچار مشکلاتی همچون کاهش تعداد اسپرم هستند به‌احتمال‌زیاد فقیر یا رنگین‌پوست‌اند.

او افزود برای مبارزه با «نابرابری بهداشتی» باید همچنان به بررسی اثرات آلودگی بر سلامت بپردازیم.

او گفت: «آلودگی محیط‌زیست درواقع مساله برابری است، بدین معنی که احتمالاً برخی فقرا یا رنگین‌پوستان به علت قرار گرفتن بیشتر در معرض آلودگی هوا با مشکلاتی شدیدتر درزمینهٔ بهداشت و سلامت مواجه می‌شوند.»

«باید درزمینهٔ سازوکارهای اثرگذاری آلودگی بر بدن بررسی بیشتری انجام شود تا بتوانیم به روش‌هایی برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حذف این نابرابری‌ها درزمینهٔ بهداشت و سلامت دست یابیم.»

© The Independent