صدمات مغزی کرونا مشابه سکته مغزی است

کووید-۱۹ می‌تواند با مختل کردن جریان خون در مغز باعث آسیب شود

کووید-۱۹ می‌تواند مستقیماً باعث سکته مغزی شود-getty image via canva

پژوهشگران می‌گویند صدمات مغزی ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ مشابه سکته مغزی است.

نتایج یک بررسی جدید، بر روی بیمارانی که به کووید ۱۹ مبتلا شدند نشان داده است آسیب مغزی ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ مشابه آسیب ناشی از سکته مغزی است.

پژوهشی که به‌تازگی در مجله علمی نیچیرنروساینس (Nature Neuroscience) به چاپ رسید توضیح می‌دهد که چگونه ابتلا به کووید-۱۹ می‌تواند با مختل کردن جریان خون در مغز باعث آسیب شود.

در دسامبر ۲۰۱۹، ویروس تازه کشف شده SARS-CoV-2 ظهور کرد و به عنوان عامل ایجاد کننده کووید-۱۹ شناسایی شد. در عرض چند ماه، کووید-۱۹ به یک بیماری همه‌گیر جهانی تبدیل شد. عوارض این بیماری معمولاً دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند اما در بسیاری از بیماران، سایر ارگان‌ها نیز آسیب می‌بینند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق نتایج این مطالعه، تأثیر کووید-۱۹ بر عروق خونی مغز «قابل‌مقایسه با ضایعه ریز عروق ‌مغزی» است که دربرگیرنده انواع بیماری‌ها و ضایعات مغزی ازجمله سکته مغزی است.

در این مقاله که توسط دانشمندان آلمانی تهیه‌شده، آمده است که تا ۷۶ درصد از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ممکن است پس از چهار هفته یا بیشتر از زمان ابتلا به بیماری دچار اختلالات شناختی و سایر اختلالات روانی شوند.

تصاویر MRI نشان می‌دهد افراد مبتلا به نوع شدید کووید-۱۹ دارای رگ‌های رشته‌ای (string vessels) بیشتری هستند که خون نمی‌تواند از آن‌ها عبور کند.

در این پژوهش آمده است «رگ‌های رشته‌ای نمایانگر وجود بافت باقی‌مانده پس از مرگ سلول‌ها در رگ‌های خونی هستند و عبور خون از آن‌ها را غیرممکن می‌کنند.»

بر اساس این مطالعه، کووید-۱۹ می‌تواند مستقیماً باعث سکته مغزی شود.

تا ۸۴ درصد از افراد مبتلا به کووید-۱۹ شدید علائم عصبی ازجمله از دست دادن بویایی، تشنج صرع، سکته مغزی، از دست دادن هوشیاری و گیجی را نشان می‌دهند.

علیرغم شواهدی مبنی بر اینکه کووید-۱۹ باعث آسیب مغزی می‌شود، محققان می‌گویند که هنوز این‌که آیا این ویروس مستقیماً مغز را آلوده می‌کند یا خیر، محل بحث و اختلاف‌نظر است.

 اما ویروس ممکن است از طریق جریان خون بیمار از سیستم تنفسی به مغز سرایت کند.

این مطالعه همچنین نوعی پروتئین به نام پروتئین کیناز تعاملی-گیرنده (RIPK) را به عنوان یک هدف درمانی بالقوه برای درمان اثرات عصبی ابتلا به کووید-۱۹ شناسایی کرد.

با گذشت بیش از یک سال و نیم از شناسایی جهانی بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، پژوهشگران امیدوارند تا با بررسی داده‌های جمع‌آوری‌شده از سراسر جهان، اطلاعات بیشتری را از روی عوارض این بیماری ازجمله تأثیرات بلندمدت بر روی سلامت مبتلایان به دست آورند. بیماری که اگرچه واکسن‌هایی برای آن در دسترس است اما هنوز درمان قطعی آن یافت نشده است.