ابتکار جدید عربستان: ترن هوایی روی سکوی نفتی

سه هتل، ۱۱ رستوران و یک شهربازی روی سکوی نفتی در خلیج‌فارس ساخته خواهد شد

عربستان سعودی می‌خواهد مرتفع‌ترین و سریع‌ترین ترن هوایی را روی یک سکوی نفتی بر پا کند. شاید از خود بپرسید مگر در سرزمین پهناور شبه‌جزیره عربستان روی خشکی جایی برای برپایی این ترن نبوده است؟

سکوهای نفتی، مانند جزیره‌های آخرالزمانی در وسط دریا، طوری ساخته‌شده‌اند تا در برابر شدیدترین زلزله‌ها مقاومت کنند و قوی‌ترین موج‌های دریایی و اقیانوسی را تحمل کنند. ستون‌های آن‌ها یکی از مقاوم‌ترین ساخته‌های بشر در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 بردن گردشگر به این عمارت‌های فولادی، ایده‌ای است که عربستان می‌خواهد اجرا کند، نه‌فقط برای تماشا و لذت بردن از شهربازی و ترن هوایی که قرار است مرتفع‌ترین و سریع‌ترین از نوع خودش در دنیا باشد.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اخیراً در اجلاس محیط‌زیست در عربستان سعودی وعده داد که عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان تا سال ۲۰۶۰ تولید گازهای گلخانه‌ای را به صفر خواهد رساند. رسیدن به این هدف برای کشوری که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های نفت جهان است آسان نیست.

بااین‌حال چند سالی است که عربستان سعودی اعلام کرده در یک برنامه پیشگام می‌خواهد تلاش کند وابستگی خود به نفت را کاهش دهد؛ اما اگر این اتفاق بیفتد چه بر سر سکوهای نفتی، پالایشگاه‌ها و بندرهایی که بر اساس تولید روزانه میلیون‌ها بشکه نفت طراحی‌شده‌اند خواهد آمد؟

 طبق برنامه‌ای که اخیراً اعلام‌شده است یک سکوی نفتی به مساحت ۱۵۰ هزار مترمربع در خلیج‌فارس قرار است تا سال ۲۰۲۵ به یک پارک تفریحی تبدیل شود.

«The Rig» یا «دکل» که بودجه آن توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF) تأمین می‌شود، شامل سه هتل و ۱۱ رستوران خواهد بود که بر روی تعدادی از سکوهای متصل‌به‌هم ساخته خواهد شد. ترن هوایی و فعالیت‌های ورزشی و تفریحی هیجانی مانند پرش از ارتفاع و چتربازی هم جزو برنامه است.

مکان دقیق این پروژه هنوز اعلام نشده است اما با توجه به قرارگیری بسیاری از سکوهای نفتی عربستان سعودی در ساحل شرقی شهر دمام، در نزدیکی بحرین در خلیج‌فارس، احتمال زیاد یکی از این مجموعه سکوهای نفتی میزبان این پروژه گردشگری خواهند بود.

استفاده از صنعت نفت خود به‌عنوان الهام‌بخش گردشگری یک ایده جدید است. جهانگردی یکی از اجزای کلیدی طرح طولانی‌مدت این کشور، موسوم به «چشم‌انداز ۲۰۳۰» است که هدف آن، جذب سالانه ۳۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ است.

اولین پروژه تبدیل یک سکوی نفتی به مقصدی برای گردشگران، در راستای برنامه استراتژیک ۲۰۳۰ عربستان سعودی برای تبدیل این کشور به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری جهان و ایجاد تنوع در منابع درآمدی ریاض طراحی شده است.

 در گوشه و کنار دنیا معادن زغال‌سنگ فراوانی تبدیل به موزه، هتل و گردشگاه عمومی شده‌اند اما همچنان استخراج این سنگ سیاه سوختنی که فضا را آلوده می‌کند و جان بسیاری از معدنچی‌ها را می‌گیرد ادامه دارد.

باید منتظر ماند و دید برنامه کشورهای ثروتمندی چون عربستان سعودی در رسیدن به رؤیای کنار گذاشتن سوخت فسیلی و رفتن به‌سوی انرژی‌های پاک و تجدید پذیر تا چه حد اجرایی است و چقدر می‌تواند الهام‌بخش دیگر کشورهای تولیدکننده نفت در جهان مانند ایران باشد.

بیشتر از سفر