«وقت جیغ انارِ» گراناز موسوی از استرالیا به اسکار می‌رود 

روایت کارگردان ایرانی استرالیایی از زندگی کودکان افغان زیر سایه جنگ و فقر 

وقت جیغ انار به دو زبان فارسی و پشتو در کابل ساخته شده است - دنیای اقتصاد 

فیلم سینمایی «وقت جیغ انار» به نویسندگی و کارگردانی گراناز موسوی از استرالیا به آکادمی اسکار می‌رود. این فیلم محصول مشترک افغانستان، استرالیا، هلند و ایران است و به‌عنوان نماینده استرالیا در بخش فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان نودوچهارمین دوره جوایز اسکار حضور دارد. 

وقت جیغ انار روایتی از زندگی یک کودک افغان به نام هیواد است که پدرش را در جنگ از دست داده است و با دست‌فروشی و کار زودهنگام هزینه‌های زندگی خانواده‌اش را تامین می‌کند. قهرمان ۱۰ ساله فیلم سینمایی وقت جیغ انار آرزو دارد هنرپیشه شود اما سایه شوم جنگ، سنت‌های آسیب‌زا و فقر، کودکی‌ و رویاهای او را نیز همچون دیگر کودکان افغان به ورطه نابودی کشانده است. 

این فیلم تاثیر مخرب جنگ بر زندگی و آرزوهای کودکان افغانستانی را به تصویر می‌کشد و روایتی بی‌واسطه از وضعیت و زندگی کودکان کار در این کشور است. با این حال فیلمساز قصد ندارد مخاطب خود را از آینده‌ ناامید کند. آشنایی هیواد با یک عکاس سرشناس استرالیایی و آغاز ماجراهای جدید نویدبخش به ثمر رسیدن رویاهایی است که کودکان افغانستانی در سر می‌پرورانند. 

انرو کویلتی، عکاس سرشناس استرالیایی، در وقت جیغ انار در نقش خودِ واقعی‌اش حضور یافته است. او در افغانستان عکاس جنگ بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقت جیغ انار به دو زبان فارسی و پشتو در کابل ساخته شد. زمانی که هنوز طالبان قدرت را در افغانستان به دست نگرفته بودند اما نگرانی‌های عمومی مردم از سلطه آنان بر این کشور آغاز شده بود. 

بهیر وردک، گراناز موسوی، کریستین ویلیامز و مرضیه وفامهر به‌طور مشترک تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده داشتند و حسین علیزاده، آهنگساز مشهور ایرانی، موسیقی آن را ساخته است. 

سعیده سادات، فرشته عالمی، حسیبا ابراهیمی و حشمت‌الله فنایی از جمله بازیگران فیلم‌اند و محمد اطبایی، از سینماگران مستقل ایران، پخش بین‌المللی آن را بر عهده دارد. 

وقت جیغ انار تاکنون در رویدادهای معتبر سینمایی همچون سیدنی، سائوپائولو، توکیو و ملبورن حضور یافته و به‌تازگی به‌عنوان نامزدِ بهترین فیلم در بخش کودک و جوان جایزه آسیا پاسیفیک هم انتخاب شده است. 

گراناز موسوی، کارگردان و نویسنده این فیلم، در استرالیا زندگی می‌کند. او پیش‌تر با نخستین اثر سینمایی خود با نام «تهران من حراج» در رویداد سینمایی استرالیا شرکت کرد و موفق شد جایزه بهترین فیلم مستقل سال ۲۰۰۹ را دریافت کند. وقت جیغ انار دومین اثر سینمایی این سینماگر و شاعر ایرانی است. 
مراسم نودوچهارمین دوره جوایز اسکار به میزبانی آکادمی علوم و هنرهای سینما در تاریخ ۲۷ فوریه ۲۰۲۲ در سالن تئاتر دالبی هالیوود لس‌آنجلس کالیفرنیا برگزار می‌شود. فیلم سینمایی «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی نیز نماینده ایران در این دوره از اسکار است.

بیشتر از فیلم