سخنگوی طالبان: سقوط دولت پیشین به نفع مردم افغانستان نبود

در حال حاضر دولت اعلام شده طالبان با معضل مشروعیت سیاسی در داخل کشور و جامعه جهانی رو‌به‌رو است

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه طلوع نیوز در کابل گفت، سقوط دولت پیشین افغانستان در تضاد با آنچه برنامه‌ریزی شده بود رخ داد و در نتیجه به زیان مردم تمام شد.      

آقای مجاهد گفت: «اگر مذاکرات صلح میان افغان‌ها ادامه پیدا می‌کرد، در نتیجه جنگ در افغانستان پایان می‌یافت که وضعیت نسبت به امروز بهتر می‌بود، اما ساقط شدن حکومت پیشین برخلاف برنامه‌های قبلی صورت گرفت که به نفع مردم افغانستان تمام نشد.»

ذبیح‌الله مجاهد در ادامه افزود :«با ادامه مذاکرات صلح همه مسائل حل می‌شد و جنگ توقف پیدا می‌کرد و وضعیت فعلی بهتر می‌بود، چون ساقط شدن نظام پیشین در تضاد با آنچه برنامه‌ریزی شده بود صورت گرفت که در نتیجه برخی نهادها از هم پاشید و مردم زیانمند شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای مجاهد، در این مصاحبه از تغییرات کابینه دولت جدید طالبان در روزهای نزدیک نیز خبر داد. او همچنین آمریکا را مانع اصلی در برابر مشروعیت یافتن دولت طالبان از سوی جهان خواند، و گفت: «ما می‌دانیم آمریکا با راهبردی که در پیش گرفته است، اجازه نمی‌دهد که جهان دولت جدید طالبان را به رسمیت بشناسد.»

نزدیک به دو ماه از اعلام کابینه دولت طالبان در افغانستان می‌گذرد، اما تا کنون هیچ کشوری حکومت آنان را به رسمیت نشناخته است. طالبان آمریکا را مانع بزرگ در برابر مشروعیت یافتن حکومت خود از سوی جهان می‌دانند و تاکید دارند که تعلل کشورها در قبال به رسمیت شناختن «امارت اسلامی»، ناشی از مداخلات واشنگتن است.

در همین حال، شماری از رهبران افغان و احزاب سیاسی در افغانستان با نشر اعلامیه‌های جداگانه از جامعه جهانی، به‌ویژه آمریکا، خواسته‌اند که دولت جدید طالبان را به رسمیت نشناسند و به آنان فشار آورند که به پذیرش و ایجاد یک نظام همه‌شمول که زنان نیز در آن نقش داشته باشند، تمکین کنند.

در حال حاضر دولت اعلام شده طالبان با معضل مشروعیت سیاسی در داخل کشور و جامعه جهانی رو‌به‌رو است و دارایی‌های افغانستان نیز در بیرون از آن کشور از سوی آمریکا مسدود شده است. باور عمومی این است که اگر طالبان به خواست مردم افغانستان و جامعه جهانی توجه نکنند و بر ادامه وضعیت کنونی و تصمیمات خود تاکید داشته باشند، افغانستان در ماه‌های نه چندان دور به مشکلات بزرگ سیاسی و اقتصادی دچار خواهد شد و در نتیجه، احتمالِ در گرفتن یک جنگ‌ داخلی دیگر نیز دور از انتظار نخواهد بود و هزینه مالی و جانی آن را نیز بار دیگر مردم افغانستان خواهند پرداخت.