دردسر جدید واکسن؛ اسکی‌بازان ایرانی از حضور در اردوی تمرینی بازماندند

اسکی‌بازان ایرانی واکسن چینی سینوفارم زده‌اند

قرار بود تعدادی از اسکی‌بازان ایرانی به اردوی تمرینی اتریش اعزام شوند که به دلیل تزریق واکسن سینوفارم لغو شد - فدراسیون اسکی 

 اسکی‌بازان ایران به دلیل اینکه واکسن سینوفارم زده‌اند نتوانستند در اردوی تمرینی اتریش شرکت کنند. تزریق واکسن چینی سینوفارم پیش‌تر نیز برای ورزشکاران ایرانی دردسرهایی ایجاد کرده بود. اتحادیه اروپا فقط چهار واکسن فایزر، مدرنا، آسترازنکا و جانسون ‌اند جانسون را تایید کرده است.

قرار بود تعدادی از اسکی‌بازان ایرانی به اردوی تمرینی اتریش اعزام شوند تا در ماه‌های منتهی به المپیک زمستانی، برای رقابت‌های جهانی آمادگی مناسب را کسب کنند اما این برنامه به دلیل اینکه ورزشکاران ایرانی واکسن‌ سینوفارم تزریق کرده‌اند، لغو شد.

اتحادیه اروپا از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که واکسن‌های فایزر، مدرنا، آسترازنکا و جانسون‌اندجانسون را تایید می‌کند. حالا فدراسیون اسکی ایران ادعا کرده است که واکسن‌های سینواک و سینوفارم چینی هم تایید شده‌اند اما کسانی که این دو واکسن‌ چینی را زده‌اند نمی‌توانند در مکان‌های عمومی مثل هتل‌ها و رستوران‌‌ها حضور یابند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ازآنجا که بیشتر ورزشکاران ایران واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند، حضور در این اردو را از دست دادند. در این میان، چند نفر هم دوز اول آسترازنکا را تزریق کرده‌اند؛ در حالی‌ که شرط حضور در اردو تزریق هر دو دوز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه سپتامبر نیز هم‌زمان با آغاز رقابت‌های جام‌جهانی فوتسال ۲۰۲۱ در لیتوانی، بازیکنان تیم ملی ایران با دردسر جدیدی مواجه شدند چرا که به آنان اعلام شد باید هر ۴۸ ساعت آزمایش کرونا بدهند. این تصمیم نیز به این دلیل گرفته شد که بازیکنان تیم ملی ایران واکسن چینی سینوفارم زده بودند.

در هفته‌ پایانی شهریور، نیز بازیکنان تیم ملی هندبال زنان ایران کار خود در رقابت‌های آسیایی هندبال را در شرایطی آغاز کردند که به دلیل تزریق واکسن سینوفارم چینی نتوانستند در مسابقه‌های تدارکاتی قطر شرکت کنند. این واکسن در کشور قطر هم تایید نشده است.

در میان واکسن‌های خارجی موجود در ایران، فقط واکسن آسترازنکا در بیشتر کشورهای دنیا مورد تایید است. با این‌ حال بیشترین آمار واکسن‌های تزریقی در ایران از نوع سینوفارم چینی‌اند.

دردسرهای تزریق واکسن‌هایی که تاییدیه جهانی ندارند، به سینوفارم محدود نمی‌شود. واکسن‌های تولید داخل ایران نیز در سازمان بهداشت جهانی تایید نشده‌اند. این موضوع باعث شده است که مسافران ایرانی برای ورود به بیشتر کشورهای دنیا با چالش کارت واکسن مواجه شوند. برخی کشورها از پذیرش مسافرانی که واکسن‌های معتبر را تزریق نکرده‌اند، خودداری می‌کنند و برخی دیگر مسافرانی مثل دانشجویان را با این شرط پذیرش می‌کنند که به محض ورود واکسن معتبر بزنند و تا نوبت دوم در قرنطینه بمانند. درعین‌ حال این افراد باید جواب منفی آزمایش معتبر کرونا هم داشته باشند و در مقصد دوباره آزمایش شوند.

جمهوری اسلامی ایران پس از فرمان علی خامنه‌ای در دی‌ماه ۱۳۹۹، از ورود واکسن‌های معتبر جهانی به ایران ممانعت کرد.

بیشتر از ورزش