بازداشت چهار وزیر در کوتای نظامی در سودان

نیروهای نظامی اطراف خانه نخست‌وزیر را محاصره کرده است

فراخوان‌هایی برای دعوت مردم به‌منظور حضور در خیابان‌ها منتشر شده است-REUTERS/Mohamed Nureldin Abdallah

گزارش الحدث به نقل از منابع ناشناس حاکی از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت دست‌کم چهار وزیر به دست نیروهای نظامی ناشناس است.

گزارش‌‌ها حاکی از آن است که بامداد دوشنبه تعدادی از مقامات دولتی دستگیر شده‌اند و ارتش خانه عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر غیرنظامی سودان را محاصره کرده است. همزمان فراخوان‌هایی برای حضور مردم در خیابان‌ها و جلوگیری از کودتا منتشر شده است.

شبکه تلویزیونی الحدث مقامات بازداشت شده را محمد الفکی، عضو شورای حاکمیتی و چهار وزیر دولت عبدالله حمدوک یعنی ابراهیم الشیخ، وزیر صنعت، خالد عمر یوسف، وزیر امور هیئت وزیران و حمزه بلول وزیر اطلاع رسانی و هاشم حسب الرسول، وزیر ارتباطات سودان اعلام کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این معترضان حامی ارتش و کودتا با نیروهای امنیتی درگیر شده بودند.

نماینده ویژه آمریکا در آفریقا اخیرا به سودان سفر کرده بود و با نخست‌وزیر و دیگر مقامات عالی کشور ملاقات کرده بود.

جفری فلتمن در این سفر اعلام کرد که واشینگتن از گذار دمکراتیک مطابق با خواست مردم سودان حمایت می‌کند.

۲۵ مهرماه گروهی از «مخالفان گذار به دمکراسی» در سودان به خیابان‌ها آمده و از ارتش خواستند کنترل کشور را به دست بگیرد و از آن پس بحران سیاسی در این کشور عمیق‌تر شد.

حکومت سودان اواخر شهریورماه نیز از شکست یک کودتا خبر داده بود. ۳۰ شهریورماه حکومت سودان اعلام کرد که تلاش گروهی از نظامیان برای کودتا شکست خورده و شورای حکومتی و ارتش سودان کنترل کامل کشور را در دست دارند.

گروه‌های نظامی و غیرنظامی از زمان سقوط عمر‌البشیر، رئیس‌جمهور پیشین سودان در سال ۲۰۱۹ به طور مشترک کنترل کشور را در دست دارند و حمدوک به عنوان نخست‌وزیر سوگند یادکرده است.

بیشتر از جهان