خامنه‌ای: داعش دست‌آموز آمریکا است

«داعش همان مجموعه‌ای است که همین گروه دموکرات آمریکا صریحا گفتند که این را ما به وجود آوردیم، البته حالا نمی‌گویند و انکار می‌کنند»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به نقش گروه تروریستی داعش در انفجارهای هفته‌های اخیر در افغانستان، این گروه را «دست‌آموز آمریکا» دانست و گفت دموکرات‌های آمریکا پیش‌تر به‌صراحت گفته‌اند که داعش را آن‌ها به‌وجود آورده‌اند، اما حالا انکار می‌کنند.

هفته‌های گذشته در دو جمعه متوالی، حمله‌های مرگبار به مساجد شیعیان در شهرهای قندوز و قندهار افغانستان، هریک ده‌ها کشته و تعداد زیادی مجروح برجای گذاشت. مسئولیت این انفجارها در مراسم نمازجمعه را گروه تروریستی داعش خراسان برعهده گرفت.  

علی خامنه‌ای روز یکشنبه، دوم آبان‌ماه، در دیدار با سران قوا، چمعی از مسئولان جمهوری اسلامی و شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با اشاره به نقش داعش در آنچه که «حوادث تأسف‌بار و گریه‌آور افغانستان در این دو جمعه‌ی گذشته» خواند، این گروه را نمونه‌ای از «دست‌آموزهای آمریکا» دانست که به گفته او، «در هر جای دنیای اسلام بتوانند، فتنه ایجاد می‌کنند».  

رهبر جمهوری اسلامی افزود: «داعش همان مجموعه‌ای است که آمریکایی‌ها -همین گروه دموکرات آمریکا- صریحا گفتند که این را ما به وجود آوردیم، البته حالا نمی‌گویند و انکار می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای در سخنان خود، یکی از راه‌های جلوگیری از حوادثی مانند انفجارهای اخیر در مساجد شیعیان افغانستان را «حضور مسئولان کنونی این کشور در مراکز و مساجد و یا تشویق برادران اهل سنت به حضور در اجتماعات مشترک» عنوان کرد. 

رهبر جمهوری اسلامی دلیل تاکید بر «وحدت و اتحاد مسلمانان» را مقابله با تلاش‌ها برای ایجاد اختلاف بین «فرق مسلمین» عنوان کرد و گفت که مسئله شیعه و سنی در در سال‌های اخیر وارد ادبیات سیاسی آمریکا شده است و آن‌ها با این‌که «با اصل اسلام مخالف و دشمن‌اند»، موضوع شیعه و سنی را رها نمی‌کنند.

او وحدت مسلمان‌ها را نه یک امر تاکتیکی، که موضوعی اصولی و پایه‌ای برای هم‌افزایی و قوت آن‌ها دانست. این سخنان علی خامنه‌ای که هر سال در سالگرد تولد پیامبر اسلام و روزهایی که در نظام جمهوری اسلامی با عنوان «هفته وحدت اسلامی» شناخته شده است، تکرار می‌شود، درحالی است که حکومت شیعه جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته با حمایت‌ از گروه‌های شیعه در کشورهایی مانند بحربن و عراق، در بسیاری از موارد به اختلاف‌های شیعیان و سنی‌ها در آن کشورها دامن زده است. 

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، شاخص عمده‌ برای اتحاد مسلمانان را «مسئله‌ فلسطین» دانست و گفت که با اتحاد مسلمانان، قضیه‌ فلسطین قطعا به بهترین وجه حل می‌شود و از سوی دیگر، هرقدر که ما برای احیای حقوق ملت فلسطین جدیت بیشتری به خرج دهیم، به وحدت مسلمانان نزدیک‌تر می‌شویم. او با اشاره به اقدام بعضی دولت‌های منطقه برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، «آن را خطای بزرگ و گناه دانست» و گفت که «این دولت‌ها باید از این حرکت و راه ضد وحدت اسلامی برگردند» و خطای بزرگ خود را جبران کنند. 

امارات متحده عربی و بحرین، از ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ با عادی‌سازی روابط با اسرائیل و امضای «پیمان ابراهیم» به میانجی‌گری ایالات متحده آمریکا، با آن کشور روابط کامل دیپلماتیک برقرار کردند و کشورهای سودان پس از آن به این روند پیوستند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره به‌طور علنی و شدیداللحن مخالفت خود را با عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل مطرح کرده‌. خامنه‌ای در سخنرانی امسال خود به مناسبت «روز قدس»، عادی‌سازی روابط با اسرائیل را «خنجری از پشت به فلسطین» دانست. او همچنین در حمایت از مردم فلسطین، از علمای مسلمان و مسیحی درخواست کرد که عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را حرام اعلام کنند.