شمخانی: اسرائیل به فکر ده‌ها هزار میلیارد هزینه بازسازی خود باشد

رسانه‌های اسرائیلی به‌تازگی از بودجه یک‌ونیم میلیارد دلاری برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران خبر دادند

علی شمخانی ماه گذشته نیز اسرائیل و آمریکا را «پاسخ‌گویی متقابل» تهدید کرده بود- ATTA KENARE / AFP

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، پنج روز پس از انتشار خبر تصویب یک‌ونیم میلیارد دلار بودجه برای حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران، آن کشور را به «پاسخ کوبنده» تهدید کرد.

شمخانی روز یکشنبه، دوم آبان‌ماه، در حساب توییتر خود به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و عبری نوشت که اسرائیل به‌جای اختصاص بودجه یک‌ونیم میلیارد دلاری برای «شرارت علیه ایران» به فکر تامین «ده‌هاهزار میلیارد دلار» برای «بازسازی خسارت‌های ناشی از پاسخ کوبنده ایران» باشد.

رسانه‌های اسرائیلی روز سه‌شنبه، ۲۷ مهرماه، از تصویب بودجه‌ای یک‌ونیم میلیارد دلاری برای آماده‌سازی نیروهای نظامی آن کشور در راستای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داد. براساس این گزارش، بودجه تصویب‌شده برای انواع هواگردها، پهپادهای جمع‌آوری اطلاعات و سلاح‌های منحصربه‌فرد مورد نیاز برای حمله به مراکز هسته‌ای به‌شدت مستحکم زیرزمینی هزینه خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این خبر نیز گزارش‌های بسیاری در ارتباط با تقویت و شتاب بخشیدن به پروژه‌های اسرائیل برای مقابله با برنامه‌ هسته‌ای ایران منتشر شده بود. آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل، نیز در شهریورماه از افزایش بودجه دفاعی اسرائیل برای تقویت توانمندی‌های جاسوسی، عملیاتی و تسلیحاتی ارتش به‌منظور مقابله با برنامه‌ هسته‌ای ایران و دیگر تهدید‌های ناشی از نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه خبر داده بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، حدود یک ماه پیش نیز پس از دیدار نفتالی بنت، رهبران اسرائیل و آمریکا، هر دو کشور را به «پاسخ‌گویی متقابل» تهدید کرده بود. 

بایدن در دیدار خود با نخست‌وزیر اسرائیل گفته بود: «برای ما دیپلماسی اولویت دارد و خواهیم دید که به کجا می‌بردمان؛ اما اگر دیپلماسی ناکام بماند، آماده‌ایم تا به گزینه‌های دیگر روی آوریم.» بنت هم در مقابل با تقدیر از موضع رئیس جمهوری آمریکا، گفت: «بسیار خوشحالم که کلمات روشن شما را شنیدیم که گفتید ایران هرگز قادر به دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود و تاکید کردید که راه دیپلماتیک را محک می‌زنید، اما اگر جواب نداد، گزینه‌های دیگر نیز موجودند.» 

شمخانی در واکنش به این جمله، استفاده از «گزینه‌های دیگر» را تهدیدی غیرقانونی علیه یک کشور دیگر دانست و افزود که این تهدید، «حق حمهوری اسلامی ایران» برای پاسخ‌گویی متقابل علیه «گزینه‌های در دسترس» را تثبیت می‌کند.