نگرانیِ کم‌آبیِ مردمِ ایران را سیل برد

تهرانی‌ها رکورد مصرف آب آشامیدنی را شکستند

عکس از خبرگزاری مهر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از رکوردشکنی تهرانی‌ها در مصرف آب آشامیدنی خبر داد. محمدرضا بختیاری گفت: «تابستان امسال نه فقط در تهران بلکه در کل کشور رکورد مصرف آب زده شد. به طوری که در شهر تهران میزان مصرف حتی به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب هم رسید. از حدود ۷/۶ میلیارد مترمکعب آب آشامیدنی کشور یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون مترمکعب در استان تهران مصرف می‌شود که از این میزان نیز یک میلیارد و ۶۰ میلیون مترمکعب سالانه در شهر تهران مصرف می‌شود».

وی در گفتگو با خبرگزاری فارس افزود: «در آسیب‌شناسی صورت گرفته که اخیرا انجام شده است متوجه شدیم که انگاره و تصور غلط بارش‌های مناسب امسال دلیل اصلی رکوردزنی مصرف آب در کل کشور و تهران بوده است. مردم تصور کردند که چون امسال بارش‌ها خوب بوده است پس مشکل آب نداریم. این وضعیت به ما متذکر شد که باید به فرهنگ بهینه مصرف آب از اقتصاد آب توجه بیشتری شود».

نوروز امسال، ایران با سیلاب‌های بی‌امانی دست و پنجه نرم کرد که بسیاری را بی خانمان کرد و جان تعدادی از شهروندان را گرفت. این سیلاب‌ها نه فقط به دلیل فراوانی بارش باران بلکه به دلیل غیراستاندارد بودن شهرسازی‌ها و رعایت نکردن اصول پایه‌ای در سدسازی و جاده سازی رخ داد.

این در حالیست که ضعف اطلاعات عمومی باعث به وجود آمدن چنین برداشتی شده است چراکه در اصل و بر اساس تازه‌ترین آمارها، نزدیک به ۶۰ درصد مصرف آب آشامیدنی ایرانی‌ها از منابع آب زیرزمینی و کمی بیش از ۴۰ درصد از آب‌های سطحی تامین می شود. در تهران نیز، ۷۰ درصد آب تهران در سال‌های عادی از لحاظ منابع آبی و از سدهای اطراف چون لار، ماملو، طالقان و لتیان و ۳۰ درصد از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

به صورت تقریبی، میزان مصرف آب تهرانی‌ها سالانه دو درصد رشد دارد که این رقم در هفته‌های اخیر به پنج درصد رسیده و رکورد ۳۰ سال گذشته را شکسته است.

ایران سال‌هاست با کمبود آب آشامیدنی تمیز دست به گریبان است. اهالی روستای بارانگرد از شهرستان ایذه در خوزستان این هفته در اعتراض به کمبود چهار ساله آب مصرفی دست به اعتصاب زدند و جاده ایذه - اهواز را بستند. روستائیان خوزستان و چهارمحال بختیاری به‌رغم داشتن رودخانه‌های بزرگ با کمبود آب آشامیدنی روبرو هستند.

سیستان و بلوچستان فقیرترین استان کشور از لحاظ منابع آبی است. به تازگی خبر دختر بچه‌ای که برای تهیه آب آشامیدنی، دست راستش طعمه تمساح ایرانی گاندو شد، جنجال به پا کرد. حساب‌های کاربری بلوچ در شبکه‌های مجازی از تلاش مردم بومی برای کمک به این دختر بچه خبر دادند. 

پایگاه خبری محیط زیستیِ زیست آنلاین، خشکسالی در ایران را اینگونه توضیح می دهد: «۸۵ درصد طبیعت ایران دارای اقلیمی خشک و فراخشک بوده و بیش از ۷۰ درصد مناطق ایران بارش سالانه‌ای کمتر از ۲۰۰ میلی متر دارند. این یعنی ایران با یک هیدرولوژی سخت ناشی از توزیع نامتناسب زمانی و مکانی بارندگی روبرو بوده‌اند. از این رو کم‌آبی از مولفه‌های ذاتی طبیعت خشن ایران بوده است. از این رو است که شاید ایرانیان را از سخت‌کوش‌ترین انسان‌ها در ساختن تمدن در عرصه زمین می‌دانند. حفر کیلومترها تونل زیرزمینی، چاه، آب انبارها و یخچال‌های متعدد نشان از سرمایه گذاری متعدد ایرانیان برای پی ریزی تمدن در این عرصه جغرافیایی دارد. شکل زیر وضعیت پراکندگی بارش در سطح کشور را نشان می‌دهد».

گفتنی است به جز تهران نیز سایر شهرستان‌های ایران تابستان امسال رکورد مصرف آب آشامیدنی را شکستند. کلانشهر تبریز هفته گذشته مصرف روزانه آب شرب را با ۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۴۶۰ میلیون لیتر رساند. شهر تبریز با ۲ میلیون جمعیت، تنها ۶۳۵ هزار انشعاب آب دارد.

بیشتر از