عربستان سعودی به مبارزه با تغییرات اقلیمی می‌رود

اقتصاد عربستان همچنان تا حد زیادی متکی به نفت است، اما ولیعهد عربستان در تکاپوی آن است تا تنوع منابع اقتصادی را افزایش دهد

عربستان سعودی به طرح جهانی با هدف کاهش ۳۰ درصدی انتشار گاز متان در سال ۲۰۳۰ خواهد پیوست - GIUSEPPE CACACE / AFP

ولیعهد عربستان روز شنبه ۱ آبان گفت این کشور که در صدر صادرکنندگان نفت جهان قرار دارد، برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۶۰ یعنی ۱۰ سال بعد از ایالات متحده، هدف‌گذاری می‌کند. این در حالی است که بخش بزرگی از گازهای گلخانه‌ای بر اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود.

او هم‌چنین گفت کشورش تولید گاز گلخانه‌ای را دو برابر کمتر از مقداری خواهد کرد که قرار است تا سال ۲۰۳۰ کاهش دهد.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و وزیر انرژی این کشور گفتند عربستان سعودی با تغییر اقلیم مقابله خواهد کرد اما بر اهمیتی که سوخت هیدروکربنی دارد تاکید کردند و افزودند این کشور هم‌چنان ثبات بازار نفت را حفظ خواهد کرد.

این دو این سخنان را در جلسه طرح سبز عربستان و در آستانه نشست کوپ ۲۶ مطرح کردند. کوپ ۲۶ نشست اقلیمی سازمان ملل است که در پایان ماه جاری، اکتبر، در گلاسگو برگزار می‌شود و قرار است در این نشست کشورها توافق کنند که برای مقابله با گرمایش جهانی، تولید گاز گلخانه‌ای را بیش از پیش کاهش دهند.

ایالات متحده متعهد شده است تولید خالص گاز گلخانه‌ای خود را به صفر برساند، یعنی تا سال ۲۰۵۰ تولید گاز گلخانه‌ای را به حدی برساند که کل آن را بتواند از هوا حذف و جذب کند. اما چین و هند که دومین و سومین تولیدکننده بزرگ این گازها در جهانند به این برنامه زمانی متعهد نشده‌اند.

امین ناصر، مدیرعامل شرکت بزرگ نفتی دولت عربستان موسوم به آرامکو، گفت: «بد جلوه دادن» هیدروکربن‌ها مضر است. او گفت آرامکو می‌خواهد ظرفیت تولید گاز و نفت خود را افزایش دهد، اما در عین حال تا سال ۲۰۵۰ تولید خالص گاز گلخانه‌ای ناشی از عملیات خود را به صفر برساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او از کشورهای جهان خواست برای اطمینان از تولید مقدار کافی نفت خام در این بخش بیشتر سرمایه‌گذاری کنند.

شاهزاده محمد در پیام ویدیویی ضبط‌‌شده‌ای گفت کشور پادشاهی عربستان قصد دارد تا سال ۲۰۶۰ با اجرای برنامه اقتصاد چرخشی کربنی، تولید خالص گاز گلخانه‌ای را به صفر برساند و «در عین حال هم‌چنان نقش کلیدی خود را در تقویت امنیت و ثبات بازار جهانی نفت حفظ کند.»

او گفت عربستان سعودی به طرح جهانی با هدف کاهش ۳۰ درصدی انتشار گاز متان در سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۲۰۲۰ خواهد پیوست. هم ایالات متحده و هم اتحادیه اروپا برای اجرای این طرح پافشاری می‌کنند.

هیدروکربن‌ها هنوز مورد نیاز هستند

جان کری، نماینده امور اقلیمی ایالات متحده، قرار است روز دوشنبه ۳ آبان در اجلاس گسترده‌تر امور محیط‌ زیست خاورمیانه در شهر ریاض شرکت کند.

هدف از اجرای طرح سبز عربستان حذف سالانه‌ ۲۷۸ میلیون تن انتشار دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ است که بیشتر از هدف‌گذاری ۱۳۰ میلیون تنی قبلی است. ولیعهد عربستان گفت بر اساس طرح سبز عربستان بیش از ۱۳۶ میلیارد پوند سرمایه‌گذاری نیز در این بازه زمانی انجام خواهد گرفت.

اقتصاد عربستان همچنان تا حد زیادی متکی به نفت است، اما ولیعهد عربستان در تکاپوی آن است تا تنوع منابع اقتصادی را افزایش دهد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نیروی عربستان، گفت جهان هم به سوخت‌های فسیلی نیاز دارد هم به انرژی‌های تجدیدپذیر.

او افزود: «باید از راهکارهای جامع استفاده کرد. باید جامع‌نگر باشیم، یعنی مادامی که تلاش‌ دیگری باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود پذیرای آن باشیم.»

او گفت نسل جوان این کشور «منتظر نمی‌ماند تا تغییری در آینده‌شان پدید آوریم.»

بن سلمان گفت به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای پیش از سال ۲۰۶۰ هم شدنی است اما کشور برای آن‌که کارها را «درست» پیش ببرد وقت لازم دارد.

امارات متحد عربی یکی دیگر از تولیدکنندگان نفت حوزه خلیج فارس نیز همین ماه، اکتبر، از طرح خود برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ خبر داده بود.

عربستان در رتبه‌بندی کنسرسیوم غیرانتفاعی پایشگر کنش اقلیمی دارای پایین‌ترین رتبه ممکن یعنی «به شدت ناکافی» است.

نخستین نیروگاه انرژی تجدیدپذیر عربستان در ماه آوریل گشایش یافت و نخستین نیروگاه بادی این کشور نیز از ماه اوت آغاز به تولید کرد.

این کشور برای ساخت نیروگاهی ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون پوندی و تولید هیدروژن که سوختی پاک است هم برنامه‌هایی دارد و نهادهای دولتی عربستان در پی افزایش اعتبارات محیط‌‌‌ زیستی‌اند.  

رویترز

بیشتر از جهان