صدها پناهجوی افغان در پاکستان، بازداشت و مفقود شده‌اند

آمار دقیقی از افراد بازداشت و مفقود شده وجود ندارد

صدها پناهجوی افغان به ویژه کارکنان نهادهای امنیتی و سیاسی دولت پیشین افغانستان، در چند روز اخیر در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان، توسط افراد ناشناسی که خود را پلیس معرفی کرده‌اند، بازداشت و به مکان‌های نامشخص منتقل شده‌اند.

منابع آگاه در پاکستان، در صحبت با ایندیپندینت فارسی، با تایید خبر مفقود شدن پناهجویان افغان در کویته، می‌گویند وحشت بر زندگی پناهجویان افغان، به ویژه آنانی که به تازگی از ترس طالبان به آن کشور گریخته‌اند، حاکم شده است.

جبار حکیم، فعال سیاسی افغان که در پی فروپاشی دولت پیشین افغانستان از ترس افتادن به دام طالبان به پاکستان رفته است،  می‌گوید: «موج بازداشت و مفقود شدن پناهجویان افغان، به ویژه کارکنان نهادهای پیشین امنیتی، که از یک ماه قبل آغاز شده بود، به تازگی در بخش‌های مختلف ایالت بلوچستان افزایش یافته است.»

جبار حکیم می‌گوید که آمار دقیقی از افراد بازداشت و مفقود شده وجود ندارد، اما طبق روایت شاهدان و متنفذان قومی در کویته، بیشتر از ۳۰۰ تن طی یک ماه اخیر بازداشت یا ناپدید شده‌اند.

به گفته حکیم، شماری از این افراد پس از تحقیق و تخلیه اطلاعاتی آزاد شده‌اند، اما شماری دیگر همچنان مفقود هستند و حتی خانواده‌ها از سرنوشت آنان اطلاعی ندارند. این پناهجوی افغان در پاکستان می‌گوید بیشترین افراد در مناطق بروری، هزاره تاون و مهرآباد شهر کویته، و در خانه‌ها و اتاق‌های اجاره‌ای موقت بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از این افراد که روز ۲۷ سپتامبر بازداشت شده و تاکنون مفقود است، حنیف رضایی سخنگوی پیشین سپاه شاهین در شمال افغانستان است. رضایی افسر ارتش بود و تا قبل از فروپاشی دولت افغانستان، در بخش رسانه‌های ارتش کار می‌کرد. یکی از بستگان حنیف رضایی گفت که او به تاریخ ۲۷سپتامبر توسط افرادی که مشخص نشده مربوط به کدام ارگان دولتی و یا غیر دولتی هستند، از محل اقامتش در مرکز شهر کویته بازداشت شد و تاکنون خبر و اثری از او در دست نیست.

عزیز احمد بلوچ، افسر پیشین امنیت ملی افغانستان که فعلاً در ایران به‌سر می‌برد، می‌گوید که یک همکار پیشین او، به تاریخ ۲۱ سپتامبر و پس از رسیدن به پاکستان، یکجا با خانواده‌اش مفقود شده است.

عزیز احمد می‌افزاید که هیچ خبری از همکارش ندارد و تلاش‌های بستگانش نیز برای یافتن او بی نتیجه مانده است.

منبع دیگری در اسلام‌آباد می‌گوید که تردد و هجوم شب هنگام افراد مسلح در مناطقی که پناهجویان افغان در آن‌جاها زندگی می‌کنندُ در یک هفته اخیر افزایش یافته است.

به ګفته این منابع، بازداشت کنندگان، افراد مشخص و از قبل تعیین شده را دستگیر می‌کنند و در این میان، زنان و کودکان نیز همراه با شماری از بازداشتشدگان به مکان‌های نامعلوم منتقل شده‌اند.

به گفته یک منبع، که نخواست نامش ګفته شود، این نگرانی در میان پناهجویان افغان افزایش یافته که ممکن است سازمان استخباراتی پاکستان در تبانی با طالبان، در تلاش بازداشت کسانی باشد که از چنگ طالبان به پاکستان پناه برده‌اند.

این منبع می‌افزاید که بازداشت کنندگان اطلاعات شخصی افراد را از قبل در اختیار دارند.

پناهجویان افغان در پاکستان، نگرانی‌های خود را از بابت بازداشت و مفقود شدن افراد به اطلاع دفتر سازمان ملل مستقر در اسلام‌آباد رسانده‌اند، اما تاکنون کاری در این زمینه صورت نگرفته است. یکی دیگر از نگرانی‌های پناهجویان افغان، احتمال دسترسی سازمان استخباراتی پاکستان، به اطلاعات شخصی آنان از طریق دسترسی به فورم‌هایی است که آنان برای درخواست پناهندگی به «دفتر سحر»، یکی از دفاتر وابسته به سازمان ملل در شهر کویته سپرده‌اند.

پناهجویان افغان این نگرانی را نیز با مسئولان دفتر سامان ملل در اسلام‌آباد در میان گذاشته‌اند.

کویته، مرکز قدرت طالبان و از شهرهای ناامن پاکستان به شمار می‌رود. بسیاری از جریان‌های رادیکال در ایالت بلوچستان مراکز تبلیغی و سربازگیری دارند. تا قبل از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، کویته پناه‌گاه شماری از سران طالبان افغان نیز بود.